Authenticiteit en eenvoud, dé ingrediënten voor je personal brand

door | aug 5, 2021 | Personal branding

Een sterke personal brand is authentiek. Je wordt als expert en als betrouwbaar beschouwd, als je ook helemaal jezelf ben. Doe je je beter of anders voor dan je bent, dan val je vroeg of laat door de mand. Niet alleen authenticiteit is volgens mij essentieel bij personal branding, maar ook eenvoud. Maak het niet moeilijker dan het is. Hoe eenvoudiger jij zegt en laat zien wie je bent en waar je voor staat, hoe gemakkelijker het blijft hangen bij je doelgroep en hoe duidelijker het voor hen is welk probleem jij kan oplossen.

 

Wat betekent authenticiteit?

 

Authenticiteit betekent dat je vanuit jezelf handelt en spreekt. Je bent je heel bewust van wie je bent en wat je doet. Dat kan enkel als je regelmatig reflecteert over jezelf en investeert in persoonlijke ontwikkeling. Want personal branding begint bij jouw persoonlijkheid. Sta er even bij stil: ken jij jezelf door en door? Kan je eenvoudig zeggen wat je sterkste troeven, maar ook je grootste persoonlijke valkuilen zijn als mens?

Zodra je dat helder hebt voor jezelf, is de basis gelegd. Daarna breng je onder woorden waar jouw expertise zit, wat voor klanten je daarmee kan helpen en wat de meest voorkomende pijnpunten van die klanten zijn waar jij op inspeelt. Als je tot slot ook nog eens weet wat je persoonlijke doelen op korte, middellange en lange termijn zijn, kan je je volledige communicatie afstemmen op al deze elementen. Zo creëer je een authentiek en consistent geheel.

 

Werken vanuit authenticiteit voelt niet als werken

 

Als je vanuit je authentieke zelf handelt, voelt het niet als werken. Het maakt je gewoon gelukkig dat je iets hebt gevonden waar je:

  • van houdt
  • goed in bent
  • waar mensen nood aan hebben
  • waar ze voor willen betalen

Dit wordt ook Ikigai genoemd. In dit interessante artikel van Frankwatching lees je meer over Ikigai in het kader van personal branding.

Eenvoud: zeg waar het op staat

 

Naast authenticiteit is eenvoud een belangrijke pijler voor je personal brand. Beide zijn dan ook niet voor niets twee van mijn belangrijkste persoonlijke waarden. Het is gewoon wat het is. Maak het niet moeilijker dan het is en draai ook niet rond de pot. Liever kort en bondig, dan langgerekt en betekenisloos. Toch?

 

Ik ga deze blog dan ook niet langer maken dan nodig ;-). Je Ikigai vinden zal je helpen om een authentieke en eenvoudige personal brand te ontwikkelen. Ik help je daar graag bij. Ontdek hoe je 1-op-1 met mij kan samenwerken.

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.