Door wie laat jij je omringen?

door | jul 18, 2022 | Netwerken, Personal branding

“Show me who your friends are, and I will tell you what you are”, zei Vladimir Lenin ooit. En als we dan toch met quotes gooien, voeg ik er deze ook nog aan toe: “your network is your net worth”, van auteur Porter Gale.  Ik kon het er niet nóg meer mee eens zijn. Door wie je je laat omringen zegt enorm veel over jou en is dus ook iets om voortdurend bij stil te staan wanneer je bewust bezig bent met je personal brand. Bovendien is het hoofddoel van personal branding een relevant netwerk uitbouwen dat in lijn ligt met je ambities en doelen. Reden te meer om eens kritisch naar je netwerk te kijken.

Wie kost en wie geeft jou energie?

 

We hebben allemaal wel eens vrienden of relaties gehad met mensen die uiteindelijk toch niet zo leuk bleken te zijn. Of die toch meer energie van ons vroegen dan we zouden willen. Van die vrienden of familieleden die overal het negatieve in zagen, of die jou moeilijk succes of plezier leken te gunnen. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Het kan dan heel moeilijk zijn om de banden door te snijden. Terwijl jij eigenlijk diep vanbinnen weet dat je soms beter af bent zonder hen.

Ik besef dat dit heel cru klinkt, maar het is jouw leven. Het is jouw absolute recht om te beslissen wie je nog deel uit laat maken van jouw persoonlijke kring. En met persoonlijk bedoel ik: rond jou als persoon. Dat kan dus zowel zakelijk als privé zijn.

Je eigen kring bewust invullen, dat is bouwen aan jouw leven, jouw verhaal, jouw energie. Je hoeft niet met iedereen bevriend te zijn, net zoals niet iedereen jou leuk hoeft te vinden, en omgekeerd. In welke context dan ook.

 

 

 

Durf te schrappen

 

Durf dus te schrappen. Laatst vertelde iemand me dat hij elk jaar een lijst maakt van de mensen met wie hij regelmatig contact had of vaak zag. Daarna bepaalde hij per individu op die lijst hoe fijn het was om tijd door te brengen met die persoon. Hij maakte 3 kolommen:

  • Geeft energie en is een meerwaarde voor mijn leven
  • Middelmatig: geen nood aan méér contact met deze persoon
  • Kost alleen maar energie: beter minder tot niet meer zien of horen

 

Of hij de resultaten ook deelde met die laatste categorie, weet ik niet. Dat lijkt me wat pijnlijk en moeilijk, maar je kan wel bewust minder tot geen contact meer zoeken met die groep mensen. Want energievreters en negativiteit kunnen we allemaal missen als kiespijn.

Sta dus eens kritisch stil bij door wie jij je op dit moment laat omringen. Ik hoop dat er meer mensen in je kring aanwezig zijn die je energie geven, dan dat er mensen zijn die je alleen maar energie kosten …

 

 

Hoe ziet jouw netwerkcanvas eruit?

 

Een andere manier om je netwerk in kaart te brengen, is via het netwerkcanvas. Dat ziet er zo uit:

Netwerkcanvas voor personal branding

Er zijn mensen die je kunnen helpen om jezelf, je carrière of je business verder te doen groeien en ontwikkelen. Daarnaast zijn er ook mensen die je welzijn, je professionele energie of je invloed als professional een boost kunnen geven. En tot slot zijn er ook mensen die vooral een negatieve invloed hebben, of die je net inzichten voor de toekomst of over je vakgebied geven.

 

Plaats de mensen uit jouw zakelijke en persoonlijke omgeving in de passende kadertjes. Bepaalde mensen in je netwerk kunnen ook in meerdere kaders thuishoren. Is er nog een kadertje leeg? Dan is dat bij voorkeur enkel voor het kader ‘negativiteit’ het geval. Zo niet, vraag je dan af of je nood hebt aan iemand binnen de categorie(ën) die bij jou nog leeg is. Op die manier weet je waar je naar – of naar wie je – op zoek kan gaan om je netwerk en je persoonlijke kring te verrijken.

 

 

Een relevant netwerk komt niet vanzelf

 

Netwerken is net werken: een cliché, maar o zo waar. Ik herhaal wat ik eerder al schreef: je netwerk is maar zo sterk als de moeite die jij ervoor doet. Je kan niet verwachten dat er mensen op je pad komen die jou energie geven, als jij hen geen energie teruggeeft. Elke relatie is tweerichtingsverkeer.

 

Evalueer dus regelmatig wie voor jou echt belangrijk is en welke rollen of profielen je in je netwerk misschien nog mist. Vooral voor je business en je personal brand is dit belangrijk. Zorg ervoor dat het voor jezelf helder is waar jij voor wil staan en vooral, waar je naartoe wil. Op basis daarvan kan je nadenken over wie jou kan inspireren of helpen om je doelen te bereiken. Zo bouw je beetje bij beetje een steeds relevanter netwerk op. Daarna is het natuurlijk zaak om je netwerk op een authentieke manier te onderhouden en ook iets terug te geven. Dat maakt van je relevant netwerk dan ook nog eens een duurzaam netwerk.

Samen aan de slag gaan?

Eens kritisch stilstaan bij je bestaand netwerk en bewust een relevant netwerk uitbouwen? Ook dat maakt deel uit van mijn personal branding trajecten. Plan hier gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.