Gids: de 5 geboden van personal branding

 

De 5 geboden van personal branding

De ultieme personal branding gids die net dat beetje verder gaat

 

De voorbije twee jaar begeleidde ik enkele tientallen Vlaamse ondernemers rond personal branding. Wat voor mij in het begin een zeer duidelijk afgelijnd topic was, blijkt ondertussen heel wat meer te omvatten. Ik ontdekte 5 overkoepelende thema’s en noem ze graag mijn ‘5 geboden van personal branding’. In deze uitgebreide gids vind je mijn belangrijkste tips en inzichten, zodat jij ook zelf aan de slag kan met je personal brand.

Wil je dit graag op je gemak lezen zonder online te moeten zijn? Download dan hier de e-bookversie, mét bijhorende invuloefeningen.

 

 

 

Voor we beginnen ook nog even dit: op woensdag 22 februari om 11 uur geef ik een gratis aanvullend webinar over personal branding. Registreer je hier.

 

 

Introductie: wat is personal branding en voor wie is het?

 

Personal branding is – kort door de bocht – jezelf als merk in de markt zetten als persoon. Zodat mensen bijvoorbeeld weten wie Phebe D’hondt is, waar zij voor staat en waarom je voor haar zou moeten kiezen; en niet voor een collega die hetzelfde aanbiedt. Het gaat er niet om de beste te willen zijn of je voor willen doen als de beste, maar het is een kwestie van je eigen sterktes te kennen en op een manier naar buiten te komen die bij jou past, zodat je de juiste klanten voor jou kan aantrekken. Twee HR-consultants met een gelijkaardig aanbod kunnen dus even goed zijn in wat ze doen en even veel reclame maken of netwerken, maar toch een volledig ander publiek aantrekken. En dan toch weer even succesvol zijn. Personal branding draait volledig rond jou, er is geen goed of fout. Zalig, toch?

 

 

Personal branding werkt enkel als je zelfbewust en open-minded bent

 

Personal branding is je bewust zijn van hoe anderen je zien en daar actief mee aan de slag gaan. Het is goed om te weten waar je zelf naartoe wil, wat je ambities zijn in het leven en beseffen dat blijven werken aan jezelf essentieel is om daar te geraken. Ik heb gemerkt dat personal branding enkel werkt voor mensen die durven in de spiegel te kijken en die met een open vizier naar zichzelf en de wereld om zich heen kijken. Wie er rotsvast van overtuigd is dat hij niets meer te leren heeft, zal nooit een succesvol en authentiek persoonlijk merk kunnen zijn.

De opvatting dat personal branding vooral betekent dat je moet opscheppen over jezelf, is dus allesbehalve waar. Integendeel, het is net kwetsbaar en persoonlijk durven zijn en dat ook laten zien. Hoever je daarin gaat, beslis je zelf. Zodra het niet goed (meer) voelt, dan heb je je eigen grens gevonden. En het is ook oké om die op termijn te verleggen, in beide richtingen.

 

 

Iedereen heeft een personal brand

 

Iedereen heeft een personal brand, ook wanneer hij of zij er nog nooit iets mee gedaan heeft. Dan is het eerder een imago of reputatie die organisch is gegroeid. Wat zeggen mensen over jou als je er niet bij bent? Dát is jouw personal brand. Het is aan jou om met die informatie iets te doen, of die verhalen net vóór te zijn. Hoe? Dat komt aan bod in de verschillende geboden.

Zowel ondernemers en freelancers als werknemers, studenten, jongeren … hebben een personal brand. En ofwel werk je daar zelf aan, ofwel creëren anderen jouw verhaal voor jou. De eerste optie lijkt me beter, zeker wanneer je bepaalde ambities hebt. Zelfs als student kan je gericht mensen aanspreken en je talenten zichtbaarder maken, zodat je docenten je niet vergeten en aan jou denken wanneer er bijvoorbeeld een mooie stageplaats of wedstrijd voorbijkomt. Idem voor werknemers: wie wil doorgroeien, kan maar beter zelf initiatief nemen om top of mind te zijn bij de beslissingsnemers. Voor ondernemers, tot slot, hoeft het niet gezegd dat je wil dat de juiste mensen voor jou kiezen. Dat kan door zichtbaarder te zijn en je te onderscheiden van collega’s. Niet alleen in je communicatie, maar ook in je acties.

 

 

Hoe beginnen met personal branding?

 

Je kan op elk moment actief aan de slag gaan met je personal brand. Ik heb klanten begeleid van 25 en van 65 jaar. Het maakt echt niet uit; elk moment is goed om eens te reflecteren over jezelf en om de stap te zetten naar meer of naar authentiekere online en offline zichtbaarheid. De mate waarin je zichtbaar wil zijn, is afhankelijk van enerzijds je doelen, en anderzijds wat goed voor je voelt. Er is dus geen pasklaar stappenplan, maar ik er is wel een proces waar je door moet wanneer je met personal branding wil beginnen. Deze bundel ik in mijn 5 geboden.

 

Personal branding begint steeds met een ontdekkingsreis naar jezelf. Daarover gaat het eerste hoofdstuk van deze gids. Ben je getriggerd en wil je sparren over hoe je jouw personal brand naar het volgende of eerste niveau kan tillen? Boek hier dan een vrijblijvende kennismakingscall met mij in.

GEBOD #1: Gij zult uzelf ontdekken

 

Je kan jezelf niet authentiek en integer laten zien, als je jezelf niet goed kent. Zelfs jezelf goed kennen, kan al een uitdaging zijn. Mensen die regelmatig bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling en mindset, kunnen hierin al een stapje verder staan. Toch nodig ik je graag uit om bij de volgende inzichten en oefeningen even stil te staan.

Wil je graag de oefeningen voor jezelf maken? Download dan hier de e-bookversie van deze gids mét blanco templates om meteen de daad bij het woord te voegen.

 

 

Merkperceptie: hoe word je op dit moment gezien door anderen?

 

Als je de impact van de inspanningen wil meten die je doet om je personal brand op te bouwen, begin dan met een nulmeting. Waar sta je nu? Hoe word je nu gezien? Het is een goed idee om deze vraag aan een vijftiental mensen in je omgeving te vragen. Stel een panel samen met diverse profielen:

  • Familieleden
  • Vrienden
  • Klanten
  • (Ex-)collega’s
  • Werknemers
  • (Ex-)werkgevers
  • Professionele partners
  • Leveranciers

Varieer ook naargelang hoe goed ze je kennen. Wat wel voor elke bevraagde moet gelden, is dat je hem of haar vertrouwt en om constructieve feedback kan en durft vragen. Iemand die het minder goed met je voor heeft, zal jou niet de antwoorden geven die je nodig hebt om uit te leren en te groeien.

Stel hen enkele vragen als:

  • Waaruit denk je dat mijn professionele activiteit bestaat? Welke taken voer ik uit?
  • Wie zijn volgens jou mijn klanten op dit moment? Denk je dat dit ook mijn ideale of favoriete klanten zijn?
  • Welke vragen stel je je als je aan mij en mijn professionele activiteit denkt?
  • Hoe zou je mij in drie woorden omschrijven?
  • Wat is mijn grootste werkpunt en hoe kan ik dat verbeteren?

Je kan de vragen zelf digitaal verspreiden met wat toelichting over waarom je hen deze vragen stelt, bijvoorbeeld in een Word-document of een Google Forms.

Bereid je voor op respectvolle maar soms confronterende reacties van de bevraagden, maar stel je hart en geest ervoor open. Dit zal je zoveel vertellen of net bevestigen over wie jij bent en waar je in je communicatie meer op kan focussen om misverstanden uit de wereld te helpen. Andere vragen die je ook jezelf kan stellen om in kaart te brengen hoe jouw merk overkomt, vind je in deze blog die ik eerder schreef. Succes!

 

 

Happy box: benoem wat je gelukkig maakt en energie geeft

 

Als je weet wat jou gelukkig maakt en waar je energie van krijgt, is het zoveel gemakkelijker om hier gericht naar op zoek te gaan. Je trekt aan wat je uitstraalt; dat is ook hier van toepassing. Ik weet wat voor klantenprofielen en cases mij het meeste aanspreken, dus kan ik daar ook gerichter over communiceren door voorbeelden te geven of dergelijke klanten om een testimonial te vragen. Daarnaast heb ik ook bijvoorbeeld sport nodig om mijn geluksniveau en energiepeil hoog te houden, dus plan ik bewust 3 tot 4 blokken sport in mijn agenda in. Niet alles moet je met de buitenwereld delen of laten zien. Het is vooral belangrijk dat jij de beste versie van jezelf kan zijn door te doen wat je graag doet, zodat jij enerzijds zelf meer energie hebt en anderzijds anderen dankzij jouw energie aantrekt.

Neem een blanco blad papier, teken een groot kader over het hele blad en plaats er de titel ‘Happy box’ boven. Noteer alles dat in je opkomt dat jou gelukkig maakt, voldoening geeft, energie geeft … Zowel privé als professioneel. In de e-bookversie van deze gids vind je hiervoor een template.

 

 

Breng je soft en hard skills in kaart

 

Kunnen laten zien waarom iemand voor ons zou moeten kiezen, kan enkel wanneer je dit voor jezelf kan benoemen. Naast je persoonlijke karaktertrekken die je als troef kan inzetten, spelen ook je skills een belangrijke rol. Zeker in het professionele leven.

Voor we naar de oefening overgaan, geef ik nog even de definitie van soft en hard skills mee:

  • Hard skills zijn (technische) vaardigheden die je kan aanleren. Denk aan werken met bepaalde software, talenkennis, salestechnieken, marketingskills, kennis van het verzekeringswezen of specifieke expertise … Je wordt hier niet mee geboren, je leert dit jezelf aan of volgt er opleidingen voor.
  • Soft skills zijn interpersoonlijke vaardigheden die je vaak wel van nature mee hebt of in de loop der jaren hebt ontwikkeld. Denk aan goed kunnen luisteren, empathisch zijn, analysevermogen hebben …

 

 Nogmaals, je vindt voor deze oefening een template in het e-book, maar je kan ook zelf aan de slag met een leeg blad papier:

 

  1. Deel je blad in vieren: 2 kolommen en 2 rijen. In het kwadrant linksboven noteer je ‘Hard skills die ik al bezit’ en linksonder ‘Hard skills die ik nog wil leren of verbeteren’. Hetzelfde doe je voor soft skills aan de rechterkant.
  2. Som alle skills op die je al hebt in de bovenste kwadranten.
  3. Sta vervolgens stil bij skills die je graag wil verbeteren of aanleren.

    Opgelet: vul hier niet de skills in die je denkt te moeten hebben ‘omdat het zo hoort’. Veel mensen zeggen mij dat ik bijvoorbeeld ‘wat meer geduld zou mogen hebben’ en hoewel dat zeker waar is, is het voor mij geen prioriteit om deze soft skill te verbeteren. Wat anderen bij mij ongeduld noemen, noem ik zelf graag ‘poer’ om sneller vooruit te gaan. Op dit moment heeft dit voor mij meer voordelen dan nadelen, dus ik ben er niet van overtuigd dat meer geduld voor mij een groter voordeel is dan de snelheid waarmee ik nu dingen kan afhandelen. Dit is dus heel erg persoonlijk. Het gaat over wat jij belangrijk vindt, niet wat een ander vindt of wat ‘sociaal aanvaard’ is.

We zitten in de ontdekkingsfase. Net daarom is het belangrijk om ook je werk- of verbeterpunten voor jezelf te kunnen benoemen. Je bewust zijn van wat je minder goed kan, houdt je bescheiden en open-minded om altijd te blijven bijleren en groeien.

 

 

Rollen: wie en wat ben ik allemaal …?

 

Een laatste oefening in dit gebod van ontdekking, is je rollen in kaart brengen. Doe eens een audit en noteer alle rollen die je nu opneemt in je leven op een blad papier: ouder, broer of zus, vriendin, partner, leverancier, ondernemer, auteur, spreker, sporter, creatieveling … Vraag jezelf bij elke rol af of je bewust voor deze rol koos en welke al dan niet ongewild op je pad kwamen.

Kan je je rollen vervolgens ordenen volgens welke je het meeste energie geven en welke je het minste? Wat leert dit jou over je huidige tijdsindeling? Misschien kan je stappen ondernemen om bepaalde rollen meer uit te besteden of andere rollen net beter in te plannen zodat je er meer tijd voor kan vrijmaken …

Een uitgebreide template voor deze oefening met extra vragen vind je in de downloadbare versie van deze personal branding gids.

Jezelf ontdekken en leren kennen is een essentieel onderdeel van mijn individuele personal branding trajecten. Als je graag jouw verhaal helder krijgt en samen op ontdekkingsreis wil gaan, maak dan even vrijblijvend kennis met mij of lees hier meer over hoe we kunnen samenwerken

 

 

GEBOD #2: Gij zult uzelf kennen

 

Na een heuse ontdekkingsreis, is het tijd om nog wat meer dingen expliciet onder woorden te brengen. In dit gebod zoom ik in op wat jou definieert als mens en als professional:

  • Missie
  • Visie
  • Waarden
  • Belofte

Daarnaast staan we ook stil bij je audience persona, wat veel ruimer is dan je buyer persona, en je persoonlijke tone-of-voice.

 

 

Je persoonlijke missie, oftewel, jouw why

 

Als ondernemer kennen we allemaal de term ‘bedrijfsmissie’. Die geeft je bestaansreden weer: waarom is je bedrijf er? Waar staat het voor? Wat is de kern, de ruggengraat van de onderneming die elk project en elke beslissing ondersteunt?

Naast je bedrijfsmissie is het belangrijk om ook een persoonlijke missie helder te hebben: waarom loop jij hier rond op de wereld? Wat is jouw grootste overtuiging die je graag de wereld in stuurt en waarop jij tal van initiatieven, projecten en beslissingen baseert? Waar dat voor een solo-ondernemer misschien nauw zal aansluiten bij zijn bedrijfsmissie, is dat voor een ondernemer met een team of een serie-ondernemer een ander verhaal. Beeld je maar eens in dat je als solo-ondernemer plots een totaal andere, tweede business opricht. Dan zal je persoonlijke missie wellicht ook mee evolueren.

In onderstaande visual geef ik weer waar je je persoonlijke merk en dus ook missie moet situeren, namelijk als een overkoepelende laag boven al je activiteiten, bedrijven, projecten, interesses …

Situering personal branding

Ik geef je even mijn eigen voorbeeld. Dit is de bedrijfsmissie voor mijn activiteit als personal branding coach:

“Vlaamse gedreven en resultaatgerichte ondernemers motiveren om zichzelf op een authentieke, nuchtere manier te profileren door hen te inspireren over de kracht van personal branding.”

Vergelijk dit nu even met mijn persoonlijke missie:

“Ik wil de mensen om me heen inspireren en motiveren om zichzelf beter te leren kennen en meer zichzelf te zijn en te laten zien in hun ondernemerschap, en het leven in het algemeen.”

 

Elke professionele beslissing die ik neem of bedrijf dat ik opricht, zal in lijn liggen met deze persoonlijke missie. Zo is mijn community Overondernemers.be ook een initiatief waar ondernemers als persoon lid worden, waar ik hen stimuleer gewoon zichzelf te zijn en waar ze een persoonlijk netwerk kunnen uitbouwen. Daarnaast streef ik ook in mijn privéleven deze persoonlijke missie na en hoop ik dit alvast mijn pluskinderen, dichte familie en beste vrienden mee te geven door zelf het goede voorbeeld te geven.

 

 

Je persoonlijke visie geeft richting

 

Net zoals dat bij een bedrijfsvisie het geval is, beschrijft je persoonlijke visie vaak een ambitieus doel. Dat betekent dus ook dat een visie op tijd en stond wordt bijgewerkt, want wanneer een doel dichterbij komt of bereikt is, is het nodig om je doel en dus visie bij te sturen.

Een persoonlijke visie mag héél persoonlijk zijn. Die is grootser dan wat je met je bedrijf wil bereiken. Meer nog, vaak geeft dit weer wat je dankzij je bedrijf wil bereiken. Een ondernemer met een groeimindset ziet zijn bedrijf vooral als een middel om zijn levensdoelen te realiseren. Met andere woorden, je leeft niet om te werken, maar je werkt om te leven.

 

Om mijn persoonlijke visie even weer als voorbeeld te geven:

“Tegen 2025 ben ik dé referentie in Vlaanderen voor personal branding en is Overondernemers.be een gevestigde waarde in West- en Oost-Vlaanderen en Antwerpen, zodat ik in staat ben de levensstijl aan te meten die ik voor ogen heb en tegen 2030 mijn droomhuis te kopen.”

Ik ben er mij van bewust dat deze visie nogal materialistisch kan overkomen, maar dit is waar ik naartoe wil. Het is belangrijk dat ik wéét wat die levensstijl en dat droomhuis dan precies betekenen, want dat maakt het meetbaar; anderzijds is het nog belangrijk dat ik weet wáárom dit voor mij belangrijk is. Het gaat immers niet puur om het ‘hebben’ van dingen, wel om bepaalde vrijheden te kunnen ervaren.

Denk eens na over wat jouw persoonlijke visie zou kunnen zijn en probeer het meetbaar te maken:

  • Tegen wanneer?
  • Hoe kan je meten/weten dat je een bepaald doel hebt bereikt? Als ik bijvoorbeeld dé referentie wil zijn, hoe vaak word ik dan gevraagd als spreker, heb ik dan misschien al een boek geschreven, hoeveel klanten help ik dan per jaar …? Hoe ziet dat droomhuis er precies uit en wat is het budget? Enzoverder.

Hou je visie beknopt, maar voeg er voor jezelf nog enkele verduidelijkingen of definities aan toe, zodat je jezelf accountable kunt houden.

 

 

Je persoonlijke waarden als rode draad in je leven

 

De kern- of merkwaarden van je personal brand kan je vergelijken met je persoonlijke principes. Wat is voor jou écht belangrijk, non-negotiable zelfs? Wat verwacht je van jezelf en welke eigenschappen apprecieer je bij anderen? Vaak zijn die gelijkaardig.

Er zijn honderden waarden, dus ik vind het belangrijk dat je hierin kritisch bent. In de e-bookversie van deze gids vind je alvast een uitgebreide lijst. Je kan werken met eliminatie: start met 20 en blijf schrappen tot je aan 3 of maximum 5 komt, niet meer dan dat. Laat de oefening rusten en doe ze later – of geregeld – eens opnieuw. Jouw persoonlijke combinatie van 3 waarden moet echt goed voelen. “Ja, dat is het!”. Als je dat niet ervaart, dan ben je er nog niet helemaal. En wanneer je er wel bent, formuleer dan wat die specifieke waarden precies voor jou betekenen.

Om opnieuw mezelf als voorbeeld te nemen:

  • Authenticiteit: altijd jezelf mogen, kunnen én durven zijn
  • Daadkracht: het mag vooruit gaan, beter een verkeerde actie dan geen, andere motiveren om ook tot actie over te gaan
  • Enthousiasme: ik wil in alles wat ik doe of onderneem, enthousiasme voelen; als ik het enthousiasme niet voel in mijn buik, dan is het geen goed idee (dit is mijn belangrijkste innerlijk kompas)

 

Geef jezelf de tijd om jouw waarden te bepalen. Ik deed er een kleine zes maanden over en kwam toen tot authenticiteit, toegankelijkheid en eenvoud. Die laatste twee ruilde ik enkele maanden later in voor daadkracht en enthousiasme, want het voelde niet helemaal goed. Weet dus dat je hier ook na een tijdje kritisch naar mag kijken en hierin kan aanpassen waar nodig. Met mijn huidige drie waarden zal ik volgens mij echter wel enkele jaren goed zijn …

 

Een vragenlijst en een aantal reflectievragen om mee aan de slag te gaan, vind je in de e-bookversie van deze gids.

 

 

Je persoonlijke belofte: waar kunnen mensen van op aan?

 

Je persoonlijke (merk)belofte geeft weer waar mensen die met jou in aanraking komen sowieso op kunnen rekenen. Waar dat voor een bedrijfsmerk vaak heel resultaatgericht is, zoals “We brengen jou op de eerste pagina in Google”, is dat voor jou als persoonlijk merk vaak ‘zachter’.

Neem er je persoonlijke waarden bij, want dit is een goed beginpunt om je persoonlijke belofte te definiëren. Dit is die van mij:

“Ik beloof de mensen om mij heen, zowel professioneel als privé, dat ik altijd authentiek zal zijn en dat ze op mijn daadkracht en enthousiasme kunnen rekenen wanneer het gaat over meer jezelf zijn, meer zelfvertrouwen hebben en meer voldoening uit het leven halen.”

Zoals je ziet, combineer ik hier eigenlijk mijn persoonlijke waarden met mijn persoonlijke missie. Er is geen goed of fout; je belofte kan ook korter zijn, zonder je missie erin te verwerken.

Terwijl ik deze gids schrijf, bekijk ik ook al mijn vroegere blogs op de website. Het is grappig hoe je groeit als persoon. Lees maar eens even hoe ik mijn missie, visie, waarden en belofte in februari 2021 omschreef. Het is oké dat inzichten over jezelf evolueren, dat betekent dat je groeit én hier ook gewoon bewust mee bezig bent. Dat is in personal branding het allerbelangrijkste.

 

Audience persona: wie wil jij in je persoonlijk netwerk?

 

In bedrijfstermen hebben we het nogal vaak over buyer persona’s, oftewel het profiel van je ideale klant. En hoewel dat bij personal branding ook zeker belangrijk is, is het des te belangrijker om personal branding ruimer te zien dan persoonlijke marketing en sales. Ja, het einddoel van een persoonlijk merk is uiteraard de juiste klanten en projecten aantrekken die bij jou passen. Maar we mogen niet vergeten dat de weg daarnaartoe niet rechtlijnig is.

Eerst en vooral zal je persoonlijker moeten worden in je communicatie, zodat je echt vanuit jezelf spreekt. Dit kan perfect naast je bedrijfscommunicatie bestaan. Hoe je daarmee aan de slag gaat, lees je in het volgende hoofdstuk over zichtbaarheid.

Door persoonlijker te communiceren en zichtbaar te zijn, bouw je aan een sterk persoonlijk netwerk. Een netwerk dat duurzaam is en blijft bestaan, ook wanneer je bijvoorbeeld je bedrijf zou verkopen of beslist om een carrièreswitch te doen. Een netwerk dat bij jou past als persoon en dat bestaat uit mensen die eveneens omringd worden door anderen die ook bij jou zouden passen. En zo kom je steeds meer in de juiste kringen terecht.

Denk dus ruimer dan potentiële klanten. Afhankelijk van je doelen, je interesses en je eigen mindset: wie wil jij in je persoonlijk netwerk? Tot wie wil jij je richten met je persoonlijke communicatie en zichtbaarheid? Dat zijn je audience persona’s. Stel dat je momenteel verzekeringsmakelaar bent, maar je wil graag ooit een boek schrijven over crypto, omdat dat jou fascineert en je er dagelijks mee bezig bent, dan wil je nu wellicht contact met crypto-experten, andere auteurs van boeken, mogelijke ghostwriters, uitgeverijen … Omdat je hieruit kan leren én zo zit je meteen al in de juiste kringen wanneer jij werk wil maken van jouw boek.

 

De beste manier om je buyer persona’s te definiëren, is al je diverse doelen (zowel professioneel als privé) op verschillende vellen papier te noteren en daarna te brainstormen over welke contacten of mensen nuttig voor jou kunnen zijn. Vergeet echter ook zeker niet het soort mensen dat jou gewoonweg kan inspireren en motiveren.

 

 

Jouw tone-of-voice: hoe wil je klinken en gelezen worden?

 

Wat is jouw persoonlijke ‘klank’? Ik denk dat de meesten onder ons een behoorlijke consequente communicatiestijl hebben, maar het is toch belangrijk hier eens bij stil te staan. Zeker wanneer je een duurzaam persoonlijk merk wil opbouwen.

Vraag je eens af wat je hoopt dat mensen invullen als ze na een (telefoon)gesprek of e-mail de volgende zinnen zouden moeten aanvullen:

  • Amai, die kwam wel … over aan de telefoon!
  • Tof, zo’n … mailtje. Dat past echt bij hem/haar.

Hier verwijs ik graag weer naar de persoonlijke waarden. Wellicht zijn er ook enkele hier van toepassing om je gewenste tone-of-voice te omschrijven. Ik wil immers enthousiast en daadkrachtig overkomen in mijn communicatie. Daarnaast hoop ik ook als toegankelijk en down-to-earth waargenomen te worden.

 

Dus, reflecteer hier even over en noteer 3 tot 5 adjectieven die jouw gewenste persoonlijke toon omschrijven. Je kan hier nog verder mee aan de slag gaan door na te denken over wat dan de do’s en don’ts zijn in je communicatie. Als je bijvoorbeeld toegankelijk wil overkomen, dan zal je gewone taal boven vakjargon moeten verkiezen (tenzij je met andere experten spreekt) en kies je misschien beter voor ‘je’ in je schrijftaal dan voor ‘u’.

Een invuldocument voor deze oefening kan je opnieuw in de downloadgids vinden.

 

Graag samen brainstormen en klankborden over jouw persoonlijk verhaal en al deze puzzelstukjes die samen je personal brand vormen? Plan vrijblijvend een call met me in om kennis te maken.

GEBOD #3: Gij zult uzelf laten zien

 

Een persoonlijk merk opbouwen begint vooral bij jezelf, maar is een uitdaging als je daarnaast niet zou inzetten op zichtbaarheid. Het succes van een commercieel merk hangt namelijk af van hoeveel mensen het kennen, ervan houden en er vertrouwen in hebben. Dat is voor een personal brand niet anders.

Hoe begin je daar nu aan? Er zijn tientallen manieren om online en offline zichtbaar te zijn. Waarin steek je je tijd en energie, en waarin niet? Gelukkig kan je ook voor een personal brand eens stil staan bij een customer journey, of noem het hier dan liever een audience journey. Een persoonlijk merk bouw je immers niet alleen op voor nieuwe klanten, maar ook voor nieuwe waardevolle connecties in je netwerk. Je enkel focussen op je buyer persona’s, zou van je personal brand bijna een commercieel merk maken en dat zou afbreuk doen aan je authenticiteit als mens.

 

 

Hoe ziet je persoonlijke audience of customer journey eruit?

 

Een gewone customer journey ziet er zo uit:

customer journey

Veel van de stappen kan je ook toepassen op een persoonlijke audience journey. Sta er even bij stil:

  • AWARE: hoe leren mensen jou kennen? Hoe komen ze te weten dat je bestaat?
  • ENGAGE: wanneer en hoe gaan ze voor het eerst met je in interactie?
  • SUBSCRIBE: hoe kan je iemand overtuigen om tijd voor een eerste echte gesprek in te plannen?
  • CONVERT: in deze fase maakt de persoon werkelijk tijd voor je vrij om elkaar beter te leren kennen.
  • EXCITE: hij/zij is enthousiast over wie jij bent en voelt aan dat jullie meer voor elkaar kunnen betekenen.
  • ASCEND: als het dan toch een potentiële klant is, dan is dit het moment dat je contact converteert. Is het geen klant, dan is er misschien een andere vorm van samenwerken die hier plaatsvindt.
  • ADVOCATE: je kan, in het geval van een klant, om een getuigenis vragen. Op LinkedIn kan dat ook voor heel wat andere soorten relaties; een getuigenis hoeft niet altijd van een klant te komen.
  • PROMOTE: deze persoon beveelt je spontaan aan bij anderen, zonder dat je erom vraagt.

 

De uitleg die bij bovenstaande fases staat, geeft weer wat ik de voorbije jaren vooral zelf heb gemerkt. Wanneer jij je personal brand wil inzetten om vooral je netwerk te verruimen, dan zal niet elk nieuw contact een potentiële klant zijn. Vergeet echter nooit dat achter elke andere mens ook een netwerk zit en dat dit ongelofelijk veel deuren voor je kan openen wanneer mensen je iets gunnen.

Wat doe je nu concreet met deze journey? Probeer bij elke fase voor jezelf te noteren op welke manier deze zou kunnen plaatsvinden. Zo zullen mensen mij voornamelijk leren kennen via LinkedIn en fysieke netwerkevents, en gaan ze daar voor het eerst met mij in interactie door bijvoorbeeld op een post te reageren. Daarna neem ik zelf contact op met de meest relevante mensen voor mij op dat moment en vraag ik of ze zin hebben in een korte call van 20 of 30 minuten. Dat gesprek is in sommige gevallen voldoende om iemand te enthousiasmeren en die te doen nadenken over een samenwerking met mij, al dan niet als klant.

Mijn zichtbaarheidsmix bestaat dus voornamelijk uit fysiek netwerken en LinkedIn. Zo eenvoudig kan het zijn …

 

 

Online gezien worden

 

Over online zichtbaarheid alleen al zou ik een boek kunnen schrijven, maar ik wil dit hoofdstuk vooral wijden aan enkele essentiële tips.

Eerst en vooral, zorg voor een consistente online identiteit. Je inzichten over je merkverhaal uit het eerste en tweede gebod, mag en zou je moeten weergeven in je online profielen. Maak het wat persoonlijker dan de traditionele pitch en vertel zeker waarom je iets doet en wat jou warm maakt. Laat zien wat voor jou non-negotiable is (bijvoorbeeld je persoonlijke waarden) en vind je eigen tone-of-voice. Zeker op LinkedIn is dit enorm belangrijk, want dat is echt je online visitekaartje. Trek dit door naar al je persoonlijke profielen op verschillende sociale media, pas je e-mailhandtekening aan met dezelfde foto, en ga zo maar door. Overal dezelfde foto gebruiken, maakt het namelijk voor anderen gemakkelijker om je overal te vinden.

Ten tweede, vraag jezelf eens af – als je die nog niet hebt – of je nood hebt aan een persoonlijke website. Indien niet, kijk dan eens kritisch naar je bestaande website: krijgt je personal brand en je persoonlijk verhaal hier ook een plaats? Dit is natuurlijk kort door de bocht: als ondernemer met een team kan je bedrijfswebsite uiteraard niet alleen over jou gaan. En als je als medewerker deze gids gebruikt om je personal brand uit te bouwen, dan heb je misschien niet eens invloed op wat er op de bedrijfswebsite komt. In beide gevallen kan een persoonlijke website soelaas brengen en kan je deze als een soort van portfolio of uitvalsbasis gaan gebruiken. Deze beslissing zal voor iedereen anders zijn. Ik heb een aantal scenario’s voor persoonlijke websites eerder in deze blog beschreven.

Nu je profielen en misschien ook website stroken met je personal brand, is het tijd om na te denken over persoonlijke online content. Zie dit los van je bedrijfscommunicatie. Je persoonlijke communicatie en content situeert zich een niveau hoger, zoals weergegeven op deze visual die ik ook al deelde bij het vorige gebod:

Situering personal branding

De content voor je personal brand zou vooral jouw journey moeten weergeven en tegelijk over jou gaan, maar ook altijd over de ander. What’s in it for them? Probeer waarde te delen, ook al is het heel persoonlijk. De eenvoudigste manier om dat te doen, is door kennis te delen met jouw persoonlijke inzichten of mening erbij. Zo geef je waarde én laat je zien wat jouw toegevoegde waarde is of waar jij voor staat. Een ander idee is om te documenteren waar jij als ondernemer of professional mee bezig bent en waar je energie van krijgt. En dit kan werkelijk over alles gaan: een opleiding die je volgt en wat je daar leert, een netwerkevent en de interessante gesprekken die je had, een quote en wat die voor jou betekent, een mooie samenwerking laten zien en beschrijven waarom jij die zo aangenaam vond … Het is dus belangrijk om een evenwicht te vinden tussen jezelf laten zien en onderscheiden, en kennis, waarde of inzichten te delen over je expertise en eventueel het ondernemerschap. Dat laatste is vooral belangrijk wanneer je een B2B-netwerk wil uitbouwen: de ondernemers van deze eeuw connecteren graag met elkaar en houden ervan ervaringen uit te wisselen.

 

 

Een online netwerk uitbouwen

 

Dat brengt ons bij online netwerken. Wanneer mensen je content fijn vinden of je na een offline ontmoeting interessant vinden, zullen ze graag online met je in interactie gaan. Dit kan zijn door je te volgen of, indien je LinkedIn gebruikt, een connectieverzoek te sturen. Dat laatste is een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram, want dan is de connectie wederzijds: jij ziet nu ook de content van die persoon en kan een beeld krijgen van waar hij of zij mee bezig is. Dat is de start van een online relatie.

First things first, waarom zou je online een netwerk uitbouwen? Veel ondernemers bleven tot voor kort zweren bij een voornamelijk offline netwerk. Tot dat ene beestje daar was in 2020, namelijk corona. We waren op het digitale aangewezen, het was dat of niets … Nu die periode achter ons ligt, merk ik dat hybride netwerken echt wel een ding is geworden: een fysiek netwerk wordt sterker door ook online onderhouden te worden, en omgekeerd.

LinkedIn is dé tool bij uitstek als verlengstuk van je fysieke netwerk, zoals ik eerder al schreef in deze blog. Netwerken stopt niet bij connecteren met mensen die je interessant vindt of die je ontmoet hebt. Het is een cliché, maar het is wel degelijk een werkwoord. Je moet zelf bewust contactmomenten creëren, zodat mensen de tijd krijgen om je te leren kennen en vooral, je te onthouden. Maar liefst zes of zeven contactmomenten zijn daarvoor nodig. Ook dit kan weer hybride zijn: waar we vroeger misschien 6 keer moesten bellen of iemand ontmoeten, kan je dat soort contactmomenten nu afwisselen met online content en chatberichten. Zoek hierin vooral een manier die bij jou past.

Voeg je zomaar iedereen toe op LinkedIn? Daar kan alleen jijzelf het juiste antwoord op geven. In elk geval is het aangeraden om op connectieverzoeken van onbekenden te reageren met een berichtje: “Bedankt voor je connectieverzoek! Voor ik erop inga, hoor ik graag even hoe je bij mij bent terechtgekomen. Groetjes, Phebe”. Bijvoorbeeld.

Jouw beslissing hierin hangt uiteraard ook af van je doelen: ik wil graag dat zoveel mensen mij en Overondernemers.be kennen, zodat ik nog meer mensen kan inspireren over personal branding en netwerken. Ik ben dus geneigd op bijna elk connectieverzoek in te gaan. Als ik actief zou zijn in bijvoorbeeld een medische nichemarkt, zou ik wellicht kieskeuriger zijn. Al blijf ik er wel bij dat je nooit genoeg inzichten kunt krijgen over het ondernemerschap en wat er reilt en zeilt in diverse sectoren … Aan jou de keuze, er is ook hier geen goed of fout!

 

 

Het belang van fysiek netwerken en gezien worden

 

Zoals hierboven beschreven, er moeten meerdere contactmomenten zijn alvorens te kunnen spreken van een echte kennis of relatie. En dan zit je nog maar in het startstadium van die relatie. Gelukkig kunnen we tegenwoordig online en offline contactmomenten volop combineren en dit proces als het ware versnellen.

Vraag je ook eens af wat je offline kan doen om je gezicht vaker te laten zien. Ja, je kan eens in een magazine adverteren, maar draagt dit vooral bij tot je personal brand of tot je bedrijfsmerk? Het zal wellicht eerder het laatste zijn. Om je persoonlijk merk te versterken, is het een goed idee fysieke netwerkevenementen bij te wonen en op een authentieke manier te netwerken. Lees hier hoe je authentiek, maar toch strategisch kan netwerken.

Daarnaast is het voor jou misschien ook opportuun om lezingen te geven over jouw expertise. Op die manier bereik je meteen veel meer mensen. Waar zitten de mensen die jij met je kennis wil bereiken en inspireren? Is er een mogelijkheid voor jou om jezelf als gastspreker voor te stellen? Ook hier weer is wat je online laat zien van cruciaal belang. Zou een organisatie eerder kiezen voor iemand die ze ook online vaak zien voorbijkomen en met wie ze dus wat voeling hebben, of met iemand die quasi onvindbaar is op het internet? I think you get it.

In mijn individuele trajecten wijden we een groot deel van de tijd aan zichtbaarheid. Samen bekijken waar jij online en offline zichtbaar kan of zou moeten zijn en hoe je dat kan aanpakken. Van content tot jezelf voorstellen als gastspreker en netwerken.

 

GEBOD #4: Gij zult uzelf blijven ontwikkelen

 

Wanneer je je positioneert met een helder, persoonlijk verhaal – al dan niet in een niche – is het belangrijk om on top of your game te blijven. Je personal brand blijft pas relevant als jouw kennis en verhaal relevant én authentiek blijft.

Wat mij betreft, zijn er een aantal manieren om jezelf te blijven ontwikkelen, zodat ook je personal brand met je mee kan evolueren:

  1. Blijf je expertise bijschaven.
  2. Blijf je netwerk uitbreiden.
  3. Blijf kritisch naar jezelf kijken.

 

 

Blijf je expertise bijschaven

 

Mensen doen graag zaken met mensen. Zeker wanneer het om een heel specifieke vraag of specialisatie gaat. Een persoonlijke aanpak in combinatie met een sterke expertise maakt vaak het verschil. Wanneer je actief bent in een domein dat snel evolueert, denk aan nieuwe wetgeving of technologie, moet je tijd maken om bij te blijven als je relevant wil blijven.

Een groot deel van mijn personal branding trajecten gaan bijvoorbeeld over online zichtbaarheid en dus ook marketing. Het is niet omdat ik het niet uitvoer voor mijn klanten, dat ik niet mee moet zijn met de laatste trends. Dus plan ik quasi wekelijks tijd in om even bij te leren en up-to-date te blijven. Mijn persoonlijke tips om dit efficiënt te doen:

  • Schrijf je in voor relevante mailings van andere experten en bewaar die in een aparte map. Maak 1 keer per week of per maand tijd om hier grondig door te gaan.
  • Ga op zoek naar (online) cursussen en stel jezelf een target op: 1 avond per maand bijscholen, 1 cursus per half jaar volgen, of zoals ikzelf een vijftal uur aan (gratis) online trainingen volgen per maand.
  • Zijn er boeken die je eigenlijk zou moeten gelezen hebben? Misschien kan je 1 boek lezen per maand of per 2 maanden.
  • Ga in gesprek met andere experten in de sector. Misschien kan je een kleine werkgroep oprichten met collega’s, waarbij je je elk verdiept in 1 subdomein en dan 1 keer per maand de opgedane kennis met elkaar deelt.
  • Abonneer je op enkele relevante podcasts en stel bewust een lijst samen met interessante afleveringen om in de auto naar te luisteren.
  • Het kan motiveren om meteen ook de verworven kennis ‘te gebruiken’ in eigen online content, een blog, podcast …
  • Stel Google Alerts voor jou in op enkele relevante zoektermen. Je ontvangt dan dagelijks (niet aangeraden) of wekelijks een mail in je mailbox met alle verschenen artikels op het internet met die zoekterm in.

Beluister in mijn podcast hoe ik het zelf gestructureerd heb aangepakt om te blijven bijleren.

 

Blijf je netwerk uitbreiden

 

Netwerken, netwerken, netwerken. Het is geen project met een einddatum, het is nooit af. En dat is net het leuke eraan, je netwerk groeit gewoon met je mee. Het is belangrijk om consistent te blijven netwerken, zodat je bepaalde mensen meermaals ontmoet en er een vertrouwensband ontstaat. Doordat je netwerk groeit en mensen dit op LinkedIn bijvoorbeeld ook kunnen zien, word je ook waardevoller voor anderen om deel uit te maken van hún netwerk. Waardoor ook dat van jou weer groeit.

Een netwerk dat groeit creëert een hefboomeffect, zeker als je online en offline netwerken combineert zoals ik eerder al schreef. Blijf vooral uitkijken naar mensen met de juiste mindset, mensen bij wie jij ‘het voelt’ en die misschien ook al wat verder staan dan jijzelf. Daarvan groei je als ondernemer en als mens. Stel jezelf daarnaast open voor mensen die dit ook met jou hebben, die naar jou opkijken en je af en toe om advies vragen. Zo komt je netwerk in evenwicht en kan je ook zelf iets teruggeven.

Ik merk dat sommige ondernemers enkel en alleen netwerken waar hun potentiële klanten zijn. En hoewel ik ook verwacht dat er op termijn return komt op mijn netwerkinspanningen, is het niet mijn insteek om voortdurend te netwerken met mijn ideale klant. Integendeel, ik word net beter in de juiste mensen aantrekken en in mijn sales door te netwerken met andere ondernemers die niet per se mijn klanten kunnen of hoeven te zijn. Netwerken zou je moeten zien als een verrijking en zou je veelzijdiger moeten benaderen:

  • Indien je B2B werkt, ga dan zeker af en toe netwerken op plaatsen waar je potentiële klanten zijn.
  • Netwerk ook om je te laten omringen door mensen die je kunnen inspireren of helpen.
  • Netwerk om bij te leren over andere sectoren en andere domeinen.
  • Netwerk ook eens voor je plezier. Doet het geen deugd om op een weekavond over je business en het ondernemerschap te kunnen praten met mensen die weten wat dat is? Als je net zoals ik maar weinig zelfstandige vrienden of familie hebt, dan is het concept business friends je wellicht niet vreemd. Je mag ook bevriend zijn met collega-ondernemers; dit zijn op termijn vaak de beste connecties in je netwerk voor doorverwijzingen en groei.

 

Kijk minstens 1 keer per kwartaal naar de agenda’s van netwerkorganisaties en dergelijke waar je graag naartoe gaat. Plan meteen voor de komende maanden enkele events in, op basis van hoe vaak je wil netwerken en wat je insteek is. Zorg voor wat variatie in het soort events en ga ook eens op een ander. Als je steeds bij dezelfde netwerkorganisatie gaat, ontmoet je telkens dezelfde mensen. Ik spreek hiermee misschien tegen mijn eigen winkel, namelijk die van mijn ondernemerscommunity Overondernemers.be, maar zelf ben ik ook lid van meerdere organisaties. Ja, netwerken is een (financiële) investering, maar het kan enorm veel opbrengen op alle vlakken.

 

 

Blijf kritisch naar jezelf kijken

 

Jezelf blijven ontwikkelen betekent ook dat je kritisch naar jezelf blijft kijken. Ik geef je hierbij 3 oefeningen mee om dat te doen.

Eerst en vooral, neem er geregeld je persoonlijke missie en visie opnieuw bij. Klopt die nog? Jij groeit en evolueert als persoon, dus het is oké om je missie en visie bij te sturen wanneer nodig. Er bestaat immers zoiets als voortschrijdend inzicht.

Blijf daarnaast regelmatig persoonlijke doelen stellen. Hierover reflecteren kan door op een blad papier de woorden ‘ik wil’ te noteren en daarna alles wat in je opkomt. Je antwoorden kunnen materialistisch of inhoudelijk zijn. Wellicht zijn er zaken die je kan groeperen of is het snel duidelijk welke voor jou prioritair zijn.

Hoe ik persoonlijk doelen stel? Elk kwartaal bepaal ik voor mezelf drie doelen: 1 persoonlijk doel en 1 professioneel doel voor mijn 2 activiteiten. Vervolgens lijst ik alle subtaken op die moeten gebeuren om dat doel te kunnen behalen, hoe klein ook. Zo kan een taak zijn: ‘5 bronnen zoeken die mij meer informatie kunnen opleveren over topic x’. De daarop volgende taak is dan: ‘bron 1 grondig doornemen en notities nemen’, enzoverder. Op die manier kan ik élke dag iets doen, hoe klein ook, en boek ik vooruitgang. Misschien kan deze methode ook voor jou werken.

 

Een derde oefening is het schrijven van je eigen grafrede. Wanneer je ooit overlijdt, wat wil je dan dat mensen over je zeggen op je begrafenis? Het is misschien wat luguber, maar het is pas door het zo extreem te stellen, dat je kritischer nadenkt over welke impact je wil maken. Iedereen wil overkomen als tof en aangenaam, maar wat doet er écht toe? Als je deze oefening elk jaar opnieuw maakt, eventueel vanuit het standpunt van een professionele en een persoonlijke relatie, kan je aftoetsen of wat je aan het doen bent daar echt toe bijdraagt of niet. Zo kan je aan jezelf blijven werken tot je bent wie je wil zijn en nalaten.

 

Eens praten over hoe jij jezelf kan blijven ontwikkelen als professional en expert? Plan hier vrijblijvend een kennismakingscall met mij in.

GEBOD #5: Gij zult uzelf graag zien

 

Dit is misschien wel het belangrijkste gebod: jezelf graag zien. Hoe kan je van een ander verwachten dat ze je leuk vinden als je jezelf niet leuk vindt? Zelfliefde en dus ook zelfvertrouwen is in personal branding essentieel. Als er in mijn trajecten 1 struikelblok is, is het vaak dat. In dit hoofdstuk geef ik je enkele tools en tips mee om ook bewust aan je zelfliefde en zelfvertrouwen te werken. De juiste mindset is daarvoor van onschatbare waarde.

 

 

Cut yourself some slack …

 

Eerst en vooral, wees niet te streng voor jezelf. We zijn allemaal maar mensen. Iedereen maakt fouten. En iedereen is zijn hele leven lang op zoek naar zichzelf, bewust of onbewust.

Lig niet wakker van een foutje in je post op LinkedIn, of van een berichtje dat misschien wat anders is overgekomen dan je had bedoeld. Weerhoud jezelf er niet van iets online te delen omdat de foto niet ‘perfect’ is en zeg geen nee tegen een mooie kans omdat je twijfelt of je er wel goed genoeg voor bent. Durf spontaan een groepje mensen te vervoegen op een netwerkevent en je in het gesprek te mengen.

Want:

  • content op sociale media is vluchtig. Mensen staan er in het beste geval even bij stil en scrollen daarna gewoon weer verder.
  • iedereen is ooit ergens begonnen en van daaruit kunnen groeien, waarom zou jij die kans niet mogen krijgen?
  • iedereen gaat naar een netwerkevent om te netwerken en nieuwe mensen te leren kennen. Dat jij je in een gesprek mengt als een nieuw contact die de anderen nog niet kennen, is een cadeau.

 

Actie komt niet voort uit zelfvertrouwen, maar zelfvertrouwen komt voort uit actie. Ik ben geen voorstander van jezelf te hard te pushen, maar soms moet het wel. Een klein beetje, om je comfortzone telkens weer wat groter te maken. Zet kleine stapjes, ook dat is al vooruitgang. En je zal zien dat het nog zo erg niet is, waardoor je steeds grotere stapjes durft te zetten.

 

 

Fill your own cup first

 

Het spijt me van de vele Engelse titels, maar dat klinkt toch altijd beter, hé? Ja, je personal brand is er om anderen aan te trekken, maar het is wel personal. Het gaat dus in eerste instantie om jou. Je kan niet met de juiste energie de juiste mensen aantrekken, als die juiste energie er niet is. Zelfliefde betekent dat je jezelf graag genoeg ziet om eerst aan jezelf te denken. Daar is niets egoïstisch aan. Zie het zo: kan je er écht voor de ander zijn als je eigen energie niet goed zit? Ik alvast niet, of toch niet zonder er op termijn zelf aan onderdoor te gaan.

Goed energiemanagement is – los van personal branding – enorm belangrijk. Reflecteer even over wat je op dit moment energie geeft en energie kost. Hoe kan je ervoor zorgen dat die energievreters minder van je vergen of zelfs verdwijnen uit je leven? Wat zijn jouw energiegevers die je misschien zelfs bewust kan inplannen in je dagelijkse routine? Zodat jouw kopje zeker gevuld is en je meer te geven hebt aan de ander.

Wanneer ik voel dat mijn energie niet goed of te laag zit, zal je me minder of zelfs niet zien op netwerkevenementen en online. Dat lukt mij gewoon niet en ik heb er dan helemaal geen zin in. Ook dat is oké, meer nog, het is net goéd om te beseffen dat die zaken soms gewoon te veel energie van je vragen. Zorg er vooral voor dat je weet waaraan het ligt en als het een kwestie van energie is, doe dan eerst weer goeie energie op.

Ook je big rocks regelmatig evalueren kan helpen om je energie, je geluk en je voldoening hoog te houden. Bij deze oefening geef je je sociaal, financieel, fysiek, emotioneel en spiritueel welzijn een score op 10 en reflecteer je over hoe je de score hoger zou kunnen krijgen – op voorwaarde dat jij voelt dat dat nodig is of wanneer jij dit echt wil. Een score van 7/10 voor financieel welzijn is voor de ene goed genoeg, voor de ander onvoldoende. Belangrijke kanttekening: deze oefening is steeds een momentopname en kan je helpen om vinger aan de pols te houden door dit bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks te doen. Een template hiervoor vind je in het e-book.

 

Kom je angsten onder ogen

 

Personal branding kan gepaard gaan met heel wat onzekerheden, op verschillende niveaus:

  • je eigen identiteit en verhaal
  • je uiterlijk
  • de inhoud die je online of offline wil delen
  • je gedrag
  • de indruk die je maakt
  • je eigenwaarde

 

Dat is des mensen. Ik heb zelf best veel zelfvertrouwen, maar dat neemt niet weg dat ik bijvoorbeeld wel onzeker kan zijn wanneer ik een keynote of workshop mag geven. Ook ik vraag me af of het wel interessant genoeg zal zijn en of ik geloofwaardig zal overkomen. Zolang die angst je niet verlamt, kan je dit in je voordeel omzetten: nog beter voorbereiden, feedback vragen aan de organisatie over wat je wil vertellen, een spreekcoach inhuren …

 

Iedereen heeft angsten en onzekerheden. Een heel goeie oefening om hier iets mee te doen, is fear-setting van Tim Ferriss. Zijn uitgebreide blog daarover lees je hier, met de concrete oefening helemaal onderaan. Ik vat het hier alvast even voor je samen – of je vindt uiteraard een template in de e-bookversie van deze personal branding gids:

  1. DEFINE

Definieer je nachtmerrie. Wat is het allerergste dat je kan overkomen? Wat is je ‘ja maar, wat als’? Beschrijf in detail. Zou dit het einde van je leven betekenen? Is er een permanente impact en zo ja, hoe groot op een schaal van 1 tot 10? En hoe waarschijnlijk is het dat dit echt gebeurt?

  1. PREVENT

Welke stappen kan je nemen om te voorkomen dat je angst werkelijkheid wordt? Hoe kan je de kans daarop verkleinen?

  1. REPAIR

Welke stappen kan je ondernemen om, indien het gebeurt, het tij weer te doen keren? Vaak is dit gemakkelijker dan je denkt.

 

Nadat je bovenstaande op papier hebt gezet, kan je nog een stapje verder gaan. Wat als je tóch tot actie zou overgaan, ondanks je angsten? Stel dat je enorm veel schrik hebt om je eerste medewerker aan te werven, maar je het toch zou doen? Wat zouden daar de mogelijke voordelen dan van zijn en hoe impactvol zou dit voor je kunnen zijn op een schaal van 1 tot 10?

 

En tot slot, wat zouden de gevolgen zijn van alsnog niets te ondernemen? Wat is de ‘cost of inaction’? Wat als je je angst de bovenhand laat nemen en uiteindelijk dan niet de stap naar een eerste medewerker zet? Wat zijn daarvan de gevolgen over 6 maanden, 1 jaar en 3 jaar? Denk niet alleen aan tastbare gevolgen, maar ook aan emotionele, fysieke en financiële gevolgen.

 

Laat je antwoorden even rusten en neem ze er later weer bij. Wellicht kijk je er nu helemaal anders naar en kan je je angst in een beter perspectief plaatsen. Nogmaals, zelfvertrouwen komt voort uit actie, niet omgekeerd.

 

 

Beloon jezelf

 

Gun jezelf beloningen. Want dat verdien je.

Als jij net als ik graag doelen stelt, koppel er dan beloningen aan. En dat kan klein zijn: als ik doel X behaal, koop ik een nieuwe sporttas / ga ik eten in restaurant X / … Let er wel op dat je niet in de valkuil trapt van jezelf énkel iets te gunnen als je iets bereikt hebt. Geef jezelf bijvoorbeeld niet pas een dagje verlof of me-time ‘op voorwaarde dat’ je een doel hebt bereikt. Misschien kan dat dagje verlof er net voor zorgen dat je productiever bent en gemakkelijker je doel haalt.

Beloon jezelf daarnaast ook door complimenten gemakkelijker te ontvangen. Hoe meer je bezig bent met personal branding, hoe meer mensen in je omgeving dit zullen beginnen opmerken. Daar kan afgunst bij te pas komen (maar zijn dit dan de mensen door wie je je wil laten omringen?), maar vaak ook een zeker respect en hier en daar een compliment. Wimpel die niet af, maar neem ze in je op en zeg oprecht ‘dankjewel’. Ook hierdoor zal je zelfvertrouwen en zelfliefde toenemen.

GRATIS WEBINAR OP WOENSDAG 22 FEBRUARI OM 11 UUR

Wil je nog meer inspiratie over personal branding en de kans krijgen om je vragen te stellen over deze gids? Schrijf je dan in voor mijn webinar op woensdag 22 februari van 11 tot 11.45 uur. Registreren kan via de knop hieronder. Tot dan?

Klaar om de kracht van jouw personal branding te ontdekken?

 

’t Zal wel zijn! In deze gids heb ik mijn belangrijkste inzichten rond personal branding gedeeld en ik hoop oprecht dat je er veel aan gehad hebt.

Personal branding is uiteraard nog zoveel meer dan de topics die ik hier aangehaald heb. Connecteer met mij op LinkedIn om geïnspireerd te blijven en laat me daar zeker weten wat je van deze personal branding gids vond. Als je het e-book hebt gedownload, hou ik je via e-mail ook op de hoogte van mijn podcastafleveringen en aanbod.

Wil je graag eens met mij in gesprek of eventueel met mij samenwerken aan jouw personal brand? Plan dan hier gerust een vrijblijvende call met me in. Ik kijk ernaar uit!

Adres

Blaarhoekstraat 1
8570 Anzegem

BE0776.765.805
Privacy & voorwaarden

Stel me je vraag

    © 2021 phebedhondt.be
    Gemaakt door Cut ‘N’ Paste

    Ik ben gepassioneerd door personal branding, online zichtbaarheid en netwerken. Mensen doen graag zaken met mensen. Daarom help ik ondernemers om zichzelf op een authentieke manier te profileren en zo de juiste klanten en projecten aan te trekken.