Kan je een personal brand opbouwen zonder sociale media?
Veel ondernemers erkennen het belang van een personal brand, maar ze zijn niet zo happig op sociale media. Want er zijn zoveel platformen, er is een overload aan prikkels en informatie op die kanalen en het komt in de praktijk vaak neer op het pleasen van het algoritme. I get you! Naast LinkedIn blijf ik zelf ook het liefste weg van de andere kanalen (op een beetje Instagram en TikTok voor de fun na). Kan je echter een sterk persoonlijk merk opbouwen zonder sociale media? Ik vrees van niet. Al zie ik het wel graag wat genuanceerd: sociale media zal jouw brand sneller meer bereik geven en helpt je om vertrouwen op te bouwen want mensen zien je vaker voorbijkomen. Ik zie social media dus eerder als een extra ondersteunende tool om je personal brand op te bouwen, die je kan inzetten náást de andere acties die je onderneemt binnen personal branding.
Fysiek netwerken blijft nog steeds dé manier om relaties op te bouwen
Wat ik in deze blog beschrijf, hangt natuurlijk heel sterk af van jouw business, doelgroep en vooral van wat jij dankzij personal branding wil bereiken. Maar stel dat jij een B2B-dienstverlener bent met een specifieke expertise en jij zelf je product bent, dan blijft 1-op-1 contact met collega-ondernemers binnen je doelgroep heel belangrijk. Zeker fysiek, want dan kunnen mensen ervaren hoe je écht bent in de omgang.
Consistent online zichtbaar zijn is belangrijk, maar dat geldt evenzeer voor fysiek netwerken. Neem je agenda erbij en bepaal voor jezelf hoe vaak je wil netwerken, waar en met wie. Houd een zekere frequentie en consistentie aan, zodat de kans groter is dat mensen je regelmatig terug zien. Daar gebeurt de echte relatieopbouw. Er is één nadeel: je zichtbaarheid groeit minder snel dan dat je dat online zou kunnen doen. Maar misschien heb jij slechts enkele klanten of projecten per jaar nodig en is dat dus minder van belang?
Kennis delen hoef je niet alleen online te doen
Wil je als expert in de markt gekend zijn, dan moet je kennis en waarde delen. Laten zien wat je kan, beheerst en hoe je kan helpen. Daarvoor is de online wereld natuurlijk een heel dankbaar medium, want je kan je content en kennis snel bij veel mensen krijgen. Is het echter geloofwaardig wanneer een expert continue expertise pusht via eigen sociale profielen, maar nooit naar voren wordt geschoven door anderen als expert op andere kanalen?
Het is net de combinatie tussen je eigen online kanalen inzetten én je in de fysieke wereld als expert te laten zien, die vertrouwen en geloofwaardigheid schept. Ik denk dan aan in de pers komen, een gastartikel schrijven voor een magazine of een nichewebsite, een keynote geven, gevraagd worden voor een panelgesprek of podcastinterview … Er zijn zoveel mogelijkheden! Vergeet even dat social media bestaat: waar zou jij je gezicht en kennis dan graag laten zien? Zowel fysiek als online? Creëer je eigen opportuniteiten door de vraag eens simpelweg te stellen aan iemand die je misschien een podium kan geven.
Een minimale online zichtbaarheid is vereist
Ik zou heel graag willen zeggen dat sociale media geen noodzaak is voor wie een gevestigd persoonlijk merk wil uitbouwen, maar ik moet eerlijk met je zijn. Je kan er niet volledig omheen. Kies minstens 1 kanaal waarop jij minimaal zichtbaar wil zijn en zorg daar voor een professioneel, geoptimaliseerd profiel. Met enkele kleine inspanningen kan je bijvoorbeeld om de twee weken iets posten en dagelijks of wekelijks op enkele relevante posts van anderen reageren, zodat je ook op die manier zichtbaarder wordt. En vooral, connecteer via je gekozen platform ook met iedereen die je offline ontmoet, zodat zij ook daar dingen van je oppikken. Zichtbaarheid gebeurt ook 1-op-1.
Los daarvan vind ik een persoonlijk Google Mijn Bedrijf-profiel en een persoonlijke website in veel gevallen ook nuttig. Zo ben je toch op zijn minst vindbaar als mensen je naam online opzoeken. En tot slot, mijn stokpaardje: don’t underestimate the power of LinkedIn. Dé plek waar je als ondernemer kan verbinden met andere ondernemers, geïnspireerd kan worden en ook zelf een imago en dus brand kan opbouwen. Stop met het te zien als een puur contentplatform waarop je vollen bak moet posten, maar zie het eerder als een netwerkplatform. En willen we niet allemaal een netwerk met collega-ondernemers die ons kunnen helpen bij vragen, van wie we kunnen leren en als het even kan, met wie we business kunnen doen?
Voor de ene ondernemer zal social media heel belangrijk zijn, de ander blijft er het liefste zoveel mogelijk van weg. Er is gelukkig voor elk wat wils en je kan met minimale inspanningen toch ook online een personal brand opbouwen. Voor mij ligt de klemtoon echt op ‘personal’: laten we een manier vinden die bij jou past. Resoneert dit met jou? Laten we dan even vrijblijvend kennismaken. Plan hier een call met mij in. Tot binnenkort!