Mijn 5 strafste uitspraken over personal branding

03 Mei 2024

Er is al heel wat inkt gevloeid over personal branding. De ene legt de focus op sociale media, de andere op personal branding foto's en nog iemand anders op grafische vormgeving. Maar nog zeer weinig gaat het over personal branding als een holistisch gegeven. Het is geen eenmalige marketingzet, maar een tool die je je hele carrière lang kan inzetten en die met jou mee evolueert. Eigenlijk is het jezelf door en door (leren) kennen, benoemen wat jou maakt tot wie je bent en meer van jezelf laten zien. Met als doel meer klanten, projecten én relaties in het algemeen aan te trekken die bij je passen en je energie geven. 

De term 'personal branding' vind ik dus wat overrated. De klemtoon ligt te veel op branding en te weinig op personal en alles wat voorafgaat aan die branding. Aan dat profileren naar de buitenwereld toe. Ik gaf onlangs een webinar over hoe ik er nu eigenlijk echt over denk en bundelde mijn gedachten in 5 uitspraken. Ik licht ze hieronder even toe, maar als je liever kijkt en luistert, dan kan je dat specifieke webinar hier herbekijken.

#1: Personal branding doe je vooral voor jezelf, niet enkel voor je business.

Je kan jezelf puur als expert gaan 'personal branden', maar je kan het ook ruimer zien en jezelf vooral als mens gaan positioneren. Het hangt er allemaal van af wat je doel is. Wil jij meer aan de oppervlakte blijven, kennis delen en vooral meer business genereren, ongeacht met of voor wie? Wil je gezien worden als expert en referentie in je vakgebied, zonder dat iemand je eigenlijk kent om wie je daarnaast nog bent? 

 

Of wil jij de ziel en het gezicht achter het bedrijf ook meenemen in het verhaal? Geeft een persoonlijke klik met je klanten je meer energie? Wil je een menselijke relatie met je klanten en partners, inclusief een gunfactor in beide richtingen? 

 

Er is voor beiden wat te zeggen, maar voor mij zit de grootste meerwaarde van personal branding in het oprechte, menselijke aspect. Door ook te laten zien wie je vanbinnen bent als individu, ga je continu op ontdekking naar jezelf en zal jouw authentieke zichtbaarheid niet alleen leiden tot betere klanten en projecten, maar ook tot meer richting en voldoening in je leven.

#2: Personal branding zonder netwerken is tijdsverspilling.

Je bent pas een personal brand als anderen dat ook vinden. In andere woorden, je moet het volle vertrouwen krijgen in jou als expert, ondernemer én als mens. Dat kan volgens mij alleen - of toch het beste en het snelste - door enerzijds online zichtbaar te zijn en anderzijds ook jezelf te laten zien 'in de echte wereld'. Ik heb het dus over fysiek netwerken en relaties opbouwen met anderen. 

 

Als je elke week of dag iets post op sociale media, maar niemand krijgt ooit de kans om je ook in real life te ontmoeten en kan dus ook niet aftoetsen of je bent wie je claimt te zijn, dan zal het veel langer duren om écht vertrouwen op te bouwen. Verdeel je inspanningen en investeringen: vul je online zichtbaarheid aan met fysieke 'présences'. Dat kunnen netwerkevenementen zijn, maar ook opleidingen of 1-op-1 gesprekken. De combinatie van beiden, waarbij mensen steeds een on-brand experience hebben (lees: je bent dezelfde persoon online als in het echt), zal sneller zorgen voor vertrouwen.

 

#3: Verbinding alleen is niet genoeg.

Tegenwoordig lijkt het wel alsof 'verbinding' alles is wat de klok slaat. Maar we blijven wel ondernemers en willen ook tastbare, meetbare resultaten of bewijzen zien. 

 

Zet eerst in op wat meteen zichtbaar is. Laat je expertise zien door referenties, realisaties, testimonials, tips en inzichten te delen. Laat zien dat je een sterk, doordacht aanbod hebt en bewijs jezelf door je contacten goed op te volgen. Stel ook je netwerk open voor anderen en help zonder iets terug te verwachten. Zo creëer je alvast een stevig basisvertrouwen. 

 

Daarop kan je dan gaan verder bouwen door in te zetten op verbinding. Naast het meetbare of zichtbare, komt dan ook het voelbare. Door je beloftes na te komen, oprecht interesse en begrip te tonen, door details te onthouden en daarop terug te komen in een later gesprek, door dankbaar te zijn en erkenning te geven ... krijgt de ander ook gewoon een goed gevoel bij jou. 

 

Beide elementen zijn voor mij enorm belangrijk. Als je enkel inzet op het tweede luik, het gevoelsmatige, zal je je in de praktijk toch nog steeds moeten bewijzen. Neem dus beide meteen mee in je zichtbaarheid en je personal branding.

#4: Soms is discipline belangrijker dan motivatie.

Je kent de uitspraak wel: motivation is what gets you started, discipline is what keeps you going. Je motivatie komt immers in pieken en dalen, soms heb je er gewoon even geen zin in. Discipline kan er dan voor zorgen dat je toch doet wat er moet gebeuren. 

 

Daarmee bedoel ik niet dat je tegen je gevoel moet indruisen of moet meedoen met 'fake it till you make it'. Zelfkennis is ook hier weer het begin van alle wijsheid: ga in reflectie en vraag jezelf af waarom je even minder gemotiveerd bent. Is het tijdelijk door omstandigheden maar heb je nog steeds hetzelfde uiteindelijke doel voor ogen? Spreek dan je discipline aan en zet de stappen die je volgens je plan moet zetten. Je motivatie komt wel weer terug. 

 

Voel je dat er meer aan de hand is, dat je doel niet meer juist voelt of dat je echt wel eerst andere katjes moet geselen, vecht daar dan ook niet tegen. Het geen schande om je plan of acties bij te sturen en aan te passen aan de situatie. Op die manier vind je wellicht ook weer sneller je motivatie terug, dan jezelf te forceren. Go with the flow, maar gebruik dat ook niet als een excuus.

#5: Niets is toeval. Wat op je pad komt, hangt vooral van jezelf af.

Ik ben opgevoed met het motto: als je iets wil in het leven, moet je er hard voor werken. Klopt, maar ik voeg er graag nog iets aan toe:

 

Als je iets wil in het leven, moet je er hard voor werken - en erom durven vragen.

 

Niemand wordt vanaf dag 1 zomaar uit het niets gevraagd als keynote speaker of om een workshop te geven. Niemand krijgt op zijn allereerste vraag naar een partnership een onvoorwaardelijke 'ja'. Enerzijds moet je je bewijzen (en daar dan uiteraard de kans toe krijgen, maar nogmaals, je kansen kan je ook zelf creëren); anderzijds moet je er ook soms om durven vragen. 

 

"Hé, ik zie dat je regelmatig events organiseert en sprekers uitnodigt. Misschien kan ik hierin ook iets voor jou betekenen? Dit is wat ik te bieden heb: ...". Trek je stoute schoenen aan en leg contact met mensen die jou dichter bij je doel kunnen brengen. Vráág gewoon of ze je een kans willen geven. Vráág wat je moet doen om kans te maken om op dat podium of in dat tijdschrift te komen. Vragen staat vrij en je leert er sowieso van bij. 

 

Naarmate je vaker ja's krijgt, kan je met foto's of referentie je 'palmares' beginnen voorleggen. Op de duur gaan zij jou vragen in plaats van omgekeerd. Al mag je nooit op je lauweren rusten: blijf maar inspanningen doen en contacten leggen. Opportuniteiten komen nooit zomaar in je schoot geworpen, daar geloof ik niet in. Het is de vrucht van inspanningen en zaadjes die je hebt gepland. Kom in de actie en je zal zien: deuren zullen voor je open gaan. All you have to do, is ask.

Bevalt mijn visie op personal branding jou en wil je hier graag over sparren met iemand die beide voetjes op de grond heeft, met je meedenkt en je zal zeggen waar het op staat? Bekijk dan even hoe we kunnen samenwerken via de knop hieronder. Een vrijblijvende kennismaking kan natuurlijk ook altijd!