Wanneer ben je echt authentiek?

02 Okt 2023

Authenticiteit, hét modewoord van het laatste jaar. We moeten authentiek ondernemen, authentiek netwerken, authentiek zijn. En zoals met alles is het maar hoe jij dat zelf invult en definieert. Authenticiteit is een thema dat binnen personal branding vaak terugkeert, want ‘als je jezelf niet op een authentieke manier laat zien, gaat het niet werken’. Ik werd recent voor een keynote gevraagd over dit thema. Voor je verder leest, stel ik jou dezelfde vraag die ik mezelf toen stelde: wanneer is iemand authentiek? Wat komt meteen in jou op? Ik deel hieronder mijn 5 stellingen over authenticiteit, maar neem er vooral uit mee wat voor jou ook klopt en wat jou inspireert.

Een ander is authentiek als je voelt dat hij weet voor wie en waarom hij het doet

Voor mij is iemand authentiek als je merkt dat er purpose is. Een continue drang naar purpose, zelfs. Ik ervaar dat ook bij mezelf: zodra iets niet meer 100% goed voelt, omdat ik wat afwijk van mijn missie in het leven of omdat die missie niet meer helemaal klopt, moet ik dit eerst weer op de rails krijgen. Anders voel ik zelf al dat ik niet authentiek kan zijn naar anderen en mijn klanten toe.

Stel jezelf dus eens de vraag: waarom doe ik wat ik doe? Waarom loop ik hier rond op deze aardbol? Wat wil ik uit het leven halen? Hang je missie of je why, je purpose, ergens uit en blijf elke dag invoelen of het nog voor je klopt. Zo niet, stuur bij. Zodat je altijd op een integere en dus authentieke manier kan blijven handelen en beslissingen kan nemen.

Een ander is authentiek als je ziet dat hij aan zichzelf blijft werken én mild is voor zichzelf

Hoe meer je inzet op persoonlijke ontwikkeling vanuit een intrinsieke motivatie, hoe milder je wordt voor jezelf en hoe authentieker dat overkomt. Die mildheid ontstaat wanneer je beseft dat hoe meer je leert over jezelf, hoe minder je eigenlijk weet. Dat maakt je nederig, of dat lijkt me althans een logisch gevolg. En nederigheid maakt authentiek. Het blijft je persoonlijke ontwikkeling stimuleren.

Want niets staat in steen gebeiteld. De context verandert, jij verandert en dus moet je blijven evolueren. Omarm die verandering en voel je nooit te goed om te luisteren naar anderen, ook al zijn die minder ervaren of gespecialiseerd. Een andere manier van denken kan erg verrijkend zijn.

Besef ook dat we allemaal met een andere bril naar de wereld kijken. Kweek een oprechte interesse in hoe de wereld in elkaar zit en hoe mensen daarnaar kijken, want een andere bril betekent ook andere blinde vlekken. Je kan dus écht van iedereen iéts leren. Die mindset maakt je meer open-minded en volgens mij dus ook authentieker.

 

 

Een ander is authentiek als hij de beste versie van zichzelf wil worden en dié intentie laat zien

Als personal branding coach hoor ik heel vaak: “Ja, maar ik wil mezelf niet beter voordoen dan ik ben”. Wel integendeel! Personal branding is net jezelf laten zien zoals je bent én tonen dat je werkt aan de beste versie van jezelf. Als ik voortdurend mijn expertise van de daken zou schreeuwen op LinkedIn of netwerkevents, dan zou dat veel minder goed werken dan wanneer ik vooral laat zien dat ik ook een mens ben en wat mijn journey, mijn verhaal is. Daarmee trek je gelijkgestemden aan. Een beetje kwetsbaarheid tonen, doe je niet voor de aandacht, maar om je menselijkheid te laten zien. Want mensen doen zaken met mensen.

Je bent in mijn ogen authentiek als je beseft dat je nog niet af bent, maar je jezelf toch al laat zien in die zoektocht naar en ontwikkeling van je beste zelf. Hoe je daaraan begint? Door jezelf enkele kritische vragen te stellen en de dingen te benoemen, zoals:

  • Wie ben ik nu, op dit eigenste moment?
  • Is dat wie en hoe ik wil zijn?
  • Wat maakt mij gelukkig en geeft mij energie?
  • Ben ik al voldoende met die dingen bezig?
  • Welke belangrijkste mijlpalen en kantelmomenten hebben mij gemaakt tot wie ik vandaag ben?
  • Welke rollen heb ik allemaal en hoe sta ik daar tegenover?
  • Welke eerste indruk wil ik nalaten? Hoe zou ik die in enkele woorden omschrijven?
  • Wat zijn mijn relevante vaardigheden en sterke persoonlijke eigenschappen waar ik trots op ben?
  • Wat zijn mijn persoonlijk en professionele doelen, en hoe passen die in elkaar?

Als je op elk van deze vragen een antwoord hebt, leef daar dan ook naar. Durf te benoemen waar je voor staat en wat je sterktes zijn, maar laat eveneens zien dat je ook maar een mens bent. Niemand is perfect en je verhaal is nooit helemaal af.

 

Een ander is authentiek als zijn identiteit en gedrag op elkaar zijn afgestemd

Jouw authenticiteit staat of valt met de indruk van de ander: als die niet het gevoel heeft dat het volledige plaatje klopt, dan zal je in zijn of haar ogen niet authentiek zijn. Wees je dus bewust van wie je claimt te zijn en wees kritisch voor jezelf: gedraag je jezelf daar ook echt naar? Authenticiteit zit in de kleine dingen. Hoe je omgaat met anderen, bijvoorbeeld. Of het nu gaat over je collega’s en medewerkers, of de ober op restaurant of winkelbediende in de supermarkt. Maar ook over je online versus offline zichtbaarheid. Je kan niet enorm joviaal, cool en openhartig zijn op sociale media, om dan ontoegankelijk en nors op een netwerkevenement of in de wandelgangen te zijn. Dat klopt dan niet. Bye bye, authenticiteit. Het beeld dat anderen van jou hebben, ligt volledig in jouw handen.

Deze wil ik hierbij ook nog benadrukken: maak geen beloftes die je niet kan nakomen. Heel veel mensen beloven allerlei dingen, maar ze doen het uiteindelijk niet. Omwille van slecht time management of omdat ze het vergeten, maar eigenlijk is dat vooral te herleiden naar de verkeerde beloftes maken. Als je dingen belooft die je écht wil doen, om de ander te helpen of omdat het bij jouw purpose hoort, dan zal je die wel nakomen, hoor. Mensen die hun beloftes vaak niet nakomen, beloven gewoon de verkeerde dingen. Let hiermee op, want beloftes breken leidt tot minder geloofwaardigheid en authenticiteit. Je wil dat mensen weten dat ze op je kunnen rekenen, toch? Zeg dus niet ja op dingen die je eigenlijk te veel energie kosten en wees eerlijk met jezelf én de ander.

 

Een ander is authentiek als hij zichzelf op een consistente, integere manier laat zien

Wil je ondernemen en zaken doen met andere mensen, dan kan je in deze tijden niet anders dan jezelf ook laten zien. Let wel, dat kan helemaal op een manier die bij jou past. Of dat nu online, offline, 1-op-1 of en masse is. Er is altijd wel een manier die voor jou goed voelt en die je dichter bij je doelen kan brengen. En als je dan zichtbaar bent, in een netwerkgesprek of een LinkedIn-post, deel dan ook wat meer over jezelf. En zorg ervoor dat al die verschillende boodschappen die je verspreidt één geheel vormen.

 

Wat kan je dan laten zien of vertellen om authentieker zichtbaar te zijn?

  • Deel de dingen waar jij persoonlijk trots op bent en kader waarom.
  • Laat aan de hand van anekdotes zien met welke ingesteldheid jij in het leven staat.
  • Durf je dromen uitspreken: die zeggen veel over jou en je weet nooit wie deuren voor jou kan openen.
  • Durf in zekere mate ook je angsten of bezorgdheden te delen, je weet nooit wie jou kan helpen.
  • Laat zien dat je blijft bijleren over je vak en over jezelf.
  • Laat dingen zien die weinig mensen over je weten, maar die je eigenlijk graag (meer) wil laten zien, omdat ze je maken tot wie jij bent.
  • Benoem de dingen die jou energie geven, want energie trekt energie aan.

Maar above all, blijf altijd jezelf! Qua toon, qua beelden, qua woordgebruik.

 

Als je jezelf echt goed kent, aan jezelf blijft werken en jezelf durft zijn, dan heb je geen moeite om een consistente ‘merkervaring’ met jou als persoon te creëren. Als het hele plaatje klopt, dan klopt het. En als jij voelt dat dat niet zo is, durf dan ook eens nee te zeggen tegen dingen die jou niet dienen. Authentiek kunnen en mogen zijn geeft energie en zou geen energie mogen kosten, anders klopt er iets niet.

Heeft deze blog jou getriggerd?

Wil jij je eigen authenticiteit eens onder de loep nemen en jezelf op een authentieke manier laten zien, op een manier die bij jou past?