Je LinkedIn-profiel als online visitekaartje

by | sep 6, 2021 | Personal branding

We leven meer dan ooit in een hybride wereld waar online en offline hand in hand gaan. Een eerste kennismaking gebeurt in de meeste gevallen dan ook digitaal, want potentiële klanten gaan eerst googelen en dan pas in gesprek. Er wordt ook steeds meer naar aanbevelingen gevraagd op sociale media: “Ik ben op zoek naar een betrouwbare websitebouwer, gespecialiseerd in websites voor creatieve beroepen. Wie in jouw netwerk kan je hiervoor aanbevelen?”. Als je genoeg van jezelf laat zien, bestaat de kans dat mensen in jouw netwerk jouw naam vermelden. Als je naam vervolgens wordt gegoogeld, dan hoop ik maar dat je als eerste in de zoekresultaten verschijnt.

 

LinkedIn en Google zijn goede vrienden

 

Als je nog niet overtuigd was van LinkedIn, dan kan deze reden misschien het verschil maken: het algoritme van LinkedIn is erg sterk en Google houdt ervan. Google je een persoonlijke naam, dan zal het LinkedInprofiel van die persoon – als dat er is – vaak één van de eerste zoekresultaten zijn. Geloof mij, daar wil je echt wel tussen staan, want:

  • 25% van de mensen klikt binnen de 5 seconden na een zoekopdracht
  • 50% van de mensen doet dat na 9 seconden

Dat betekent dus ook dat mensen niet de tijd nemen om lang door de zoekresultaten te scrollen en dat ze vooral op de bovenste zoekresultaten klikken. Daarbovenop oogt een LinkedIn-profiel ook gewoon professioneel en is het een ideaal portfolio om aan potentiële partners, klanten of werkgevers (voor werknemers dan) te laten zien.

(Bron)

In wat volgt, ga ik dieper in op de 4 elementen van een LinkedIn-profiel die voor mij het belangrijkst zijn om een goede indruk te maken.

 

1. Je profielfoto is als een logo

 

Ga niet licht over je profielfoto. Neem geen snelle selfie, een vakantiefoto of een foto met je hond of partner. Zorg voor een professionele en vooral recente foto, zodat mensen je duidelijk herkennen. Extra tip: gebruik dezelfde foto op je verschillende persoonlijke profielen die je ook voor professionele doeleinden gebruikt. Zie het als een logo: als je overal dezelfde foto gebruikt, zullen mensen niet twijfelen of ze het juiste profiel aanklikken (zeker als je nog naamgenoten hebt).

 

2. Trigger met je kopregel

 

Je kopregel is de korte tekst die meteen onder je naam op LinkedIn verschijnt. Je kan het zien als de slogan of tagline van jouw persoonlijk merk. Het hoeft echter niet per se een volzin te zijn. Je kopregel kan ook bestaan uit een aantal kernwoorden die meer zeggen over jou als professional, maar ook als persoon. Dat laatste is belangrijk: mensen moeten zin krijgen om JOU te leren kennen.

Denk dus eens na over:

  • Welk probleem los ik op en voor wie?
  • Dankzij welke persoonlijke waarden of kenmerken ben ik daar ook goed in?
  • Welke andere interesses of kennisvelden zijn een meerwaarde voor de mensen met wie ik wil werken?
  • Welke elementen uit mijn leven kunnen misschien zorgen voor een emotionele klik of herkenbaarheid bij potentiële klanten?

De antwoorden op deze vragen kunnen leiden tot verrassende en interessante samenstellingen, zoals bij Don:

kopregel LinkedIn

 

 

Nog enkele tips voor je kopregel op LinkedIn:

  • Denk kritisch na over zoekwoorden of keywords die je erin wil verwerken. Waar zoeken jouw klanten online naar als ze op zoek zijn naar iemand als jij? En waarmee wil je geassocieerd worden?
  • Zet die kernwoorden zoveel mogelijk vooraan. Als je op LinkedIn op een bericht reageert of iets deelt, verschijnen je naam en je kopregel, maar de kopregel wordt afgebroken. De woorden die voor jou en je business het belangrijkste zijn, zet je daarom best zoveel mogelijk vooraan.

 

 

3. Samenvatting/infogedeelte: deel je persoonlijk verhaal

 

Je kopregel en samenvatting, soms ook infogedeelte genoemd, zijn één geheel. Zie het als je persoonlijk verhaal, zodat mensen meer te weten komen over jouw achtergrond. Vaak zie ik hier pitches staan die bij één specifiek bedrijf horen, maar dat hoort dan beter thuis onder het profielonderdeel ‘Ervaring’.

Hoe begin je nu aan die samenvatting? Ik geef je opnieuw enkele vragen om je te inspireren:

  • Welke mijlpalen in je leven vind jij zelf belangrijk en hebben je gemaakt tot wie je vandaag bent?
  • Waar ben je als professional erg trots op?
  • Wat zijn je verdere ambities?
  • Waar krijg je energie en voldoening van?
  • Wat deel je graag over jou persoonlijk, zodat mensen je meteen wat beter leren kennen?
  • Heb je ooit al prijzen gewonnen of certificaten behaald die je expertise aantonen?

Zorg ervoor dat de eerste twee zinnen echt uitnodigend zijn of nieuwsgierigheid opwekken, want de rest is standaard ingeklapt als iemand je profiel bezoekt. We willen natuurlijk dat ze klikken op ‘Lees meer’!

 

 

4. Investeer tijd in aanbevelingen

 

Het profielonderdeel ‘Aanbevelingen’ staat naar mijn bescheiden mening véél te laag op het persoonlijk profiel. We kunnen zoveel over onszelf schrijven als we willen; het wordt toch geloofwaardig als anderen dat bevestigen. Daarom vind ik het belangrijk om geregeld tijd te investeren in het opvragen van aanbevelingen.

Maak er een gewoonte van om één keer per maand enkele tevreden klanten of partners om een aanbeveling te vragen. We hebben de luxe om bij dat verzoek een persoonlijk berichtje toe te voegen, dus pak het slim aan. Denk zelf na over welke zaken je in de verf wil zetten voor toekomstige klanten. Wil je als schilder in de toekomst nog enkel grote, industriële projecten doen, vraag dan dié klanten om een testimonial en – met alle respect – niet de particulier waar je de inkomhal mocht schilderen. Er mag natuurlijk een mix zijn van beide, maar als je kan kiezen, kies dan slim en doordacht.

Durf de aanbeveling ook wat te ‘sturen’ en schrijf in het persoonlijk berichtje bijvoorbeeld: “Ik blik tevreden terug op onze samenwerking en vooral [daarom] en [daarom]. Dat zijn de zaken waar ik in de toekomst graag verder wil op inzetten. Zie je het zitten om vanuit deze insteek een aanbeveling voor mij te schrijven?”. Vraag vervolgens of je de aanbeveling ook met je netwerk en bijvoorbeeld op je website mag delen. Zo heb je ook weer wat relevante content waar je iets mee kan doen. Wie niet waagt, niet wint!

Ik hoop je met deze tips verder te hebben geholpen om een knaller van een LinkedIn-profiel op te stellen. Vragen? Raak je er zelf niet aan uit? Happy to help!

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen. 

X