Je persoonlijk verhaal als fundament voor je personal brand

by | okt 25, 2021 | Personal branding

Elk commercieel merk heeft een verhaal: hoe en waarom is het merk ontstaan? Wat maakt het uniek en wat is de USP? Voor een personal brand is dat ook net zo. De basis van je persoonlijk merk is je persoonlijk verhaal, logisch. Wat maakt jou tot wie jij bent?

Ik val in herhaling, maar mensen doen graag zaken met mensen en houden van verhalen en storytelling. Door verhalend te vertellen onthouden mensen beter wie je bent, kan je inspelen op emoties en zorg je voor een gevoel van herkenbaarheid. Toch is het voor veel ondernemers niet evident om een helder, gestructureerd verhaal te vertellen. Vaak vinden ze het moeilijk om hun aanbod heel concreet te maken, omdat ze denken dat ze dan opportuniteiten zullen missen. Wel, te vaag en te ruim blijven, zal je gesprekspartner ook niet van jouw kennis en professionaliteit overtuigen. Een andere uitdaging voor sommige ondernemers is dat ze net een aantal diverse activiteiten hebben, en dit niet in één samenhangend verhaal kunnen gieten. Dát is wat ik graag doe: graven naar de essentie. Iedereen heeft al zijn puzzelstukjes in handen, ik help graag om de puzzel te leggen.

“Dát is wat ik graag doe: graven naar de essentie. Iedereen heeft al zijn puzzelstukjes in handen, ik help graag om de puzzel te leggen.”

Een sterk verhaal bevat zes bouwstenen

 

Een goed persoonlijk verhaal bevat idealiter zes bouwstenen:

1. Mijlpalen en successen
2. Waarden en passies
3. Troeven
4. Onderscheidende factor
5. Feiten en cijfers
6. Extra bewijsmateriaal

 

 

Mijlpalen en successen

Waar begint jouw verhaal? Welke kantelmomenten of fases vind jij de moeite waard om te vermelden en dragen bij aan het ruimere verhaal? Denk hierbij niet alleen aan mijlpalen uit het verleden, maar ook aan je doelen en ambities. Waar wil je naartoe? Als je het moeilijk vindt om hierin te selecteren, hou dan in het achterhoofd dat elk element dat je hier deelt relevant moet zijn voor what’s next.

Zorg dus dat je voor jezelf helder hebt wat de volgende stappen in jouw verhaal zouden moeten zijn. What’s next? Wil je je binnenkort toespitsen op een nieuwe niche? Stem je verhaal hier dan zoveel mogelijk op af en vermijd verwarring door te veel de klemtoon te leggen op eerdere expertises of activiteiten.

Waarden en passies

Welke waarden en passies zijn relevant voor het personal brand dat je in de wereld wil zetten? Niet alles is even interessant om te vermelden. Wees ook hier selectief en blijf to the point.

 

Troeven

Wat zijn jouw superkrachten? Wat is je grootste meerwaarde, dé reden waarom mensen graag met jou werken? Vind je het moeilijk dit te benoemen? Vraag het dan gewoon aan enkele van je tevreden klanten of partners. Zij zullen wellicht voorbeelden geven of eigenschappen benoemen die hen zijn bijgebleven. Leg alle antwoorden bij elkaar en bekijk wat daar de rode draad is. Kies er de dingen uit die je een oprecht gevoel van voldoening en trots geven.

 

Onderscheidende factor

Wat onderscheidt jou van je collega’s? Wat is er aantrekkelijk aan je achtergrond, je werkwijze, je levensverhaal of je persoonlijkheid? Waarom ben jij écht anders? Ja, dit kan overeenkomen met je belangrijkste troef, maar de onderscheidende factor is vaak nog concreter.

Zo is mijn grootste troef dat ik veel informatie kan capteren en daar heel snel het grotere plaatje zie. Mijn onderscheidende factor is dat ik door mijn achtergrond in copywriting en interesse in alles wat met mindset te maken heeft, ook de juiste vragen kan stellen op een toegankelijke manier. Mensen zijn snel heel open tegen mij, omdat ze voelen dat ik ook gewoon mezelf ben bij hen.

 

Feiten en cijfers

Hoewel personal branding vooral om vertrouwen en de emotionele klik draait, is het altijd goed om enkele feiten en cijfers te kunnen benoemen. Denk aan: hoeveel klanten hielp je al, welk bedrag besparen klanten dankzij de samenwerking met jou, wat was je omzet vorig jaar (indien relevant), hoe vaak werd je al als spreker gevraagd … ?

 

Extra bewijsmateriaal

Het kan ook interessant zijn om een relevante prijs, award, certificaat of diploma te vermelden die jouw expertise staaft. Heb je dit niet, laat het dan gewoon weg. Misschien kan je het volgend jaar wel al aan je palmares toevoegen!

 

Leg de puzzelstukjes samen

Ga aan de slag met bovenstaande bouwstenen en schrijf je verhaal eens helemaal uit zoals je het zou vertellen. Denk je nog aan andere belangrijke zaken die niet meteen onder één van de bouwstenen past? Voeg het alsnog toe als het echt belangrijk is voor jou.

Wees ook kritisch! Niet alle bouwstenen moéten in je verhaal. Heb je het gevoel dat een bepaald element heel wat minder belangrijk is dan de rest en daardoor afbreuk doet aan je verhaal? Overweeg dan om het weg te laten.

Tot slot: je persoonlijk verhaal evolueert met je mee. Maak je geen zorgen als je iets nog niet kon invullen, dat komt wel. Naarmate je meer ervaring opdoet en meer klanten hebt, hoe uitgebreider je bouwstenen worden en hoe selectiever je in je verhaal zal moeten zijn als je wil dat het blijft hangen. Iedereen moet ergens beginnen, en daar is het nooit te laat noch te vroeg voor. Succes!

 

PS: het verhaal dat je hier creëert, past perfect onder je Samenvatting op LinkedIn …

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen. 

X