Jouw persoonlijke meerwaarde helder formuleren

door | sep 12, 2022 | Personal branding

Personal branding is een actief werkwoord. Het betekent dat jij zelf proactief een verhaal naar buiten brengt. Een consistent, helder en authentiek verhaal. Het beeld dat mensen van jou hebben, is immers jouw verantwoordelijkheid. Neem je personal brand en je verhaal dan ook in eigen handen.

 

Waaruit bestaat je verhaal?

 

Als ik het heb over je persoonlijk verhaal, dan bedoel ik eigenlijk niet dat je altijd en overal aan storytelling moet doen. Wel dat de bouwstenen van jouw verhaal helder moeten zijn. Hoe je dat brengt, kan daarna op honderd verschillende manieren. Als ondernemer beginnen we soms overhaast aan ‘naar buiten komen’, zichtbaar zijn. Waardoor we na verloop van tijd merken dat ons verhaal niet overkomt zoals we zouden willen, dat mensen niet de juiste dingen onthouden of dat niet de juiste klanten naar ons toe komen. Dat gebeurt er wanneer je niet eerst heb nagedacht over de bouwstenen van je verhaal. Let op, ik ben een grote voorstander van actie ondernemen en het hoeft niet perfect te zijn voor je ermee start of aan je zichtbaarheid begint te werken, maar het moet wel doordacht zijn.

 

Bouwsteen 1: je why

 

Start with why, aldus Simon Sinek. Dit hoeft niet het eerste te zijn wat je aan anderen vertelt over jezelf, maar dit voegt wel die extra laag toe die mensen niet snel vergeten. Denk hier dus zelf ook eens bewust over na: waarom doe ik wat ik doe?

Als ik voor mezelf spreek, dan dacht ik vroeger: ik bied personal branding consultancy aan, omdat dit alles bevat waar ik goed in ben. Namelijk strategisch meedenken, vragen stellen, tot de kern komen, copywriting, online marketing, netwerken … Maar ondertussen weet ik dat het veel dieper gaat dan dat. Mijn ‘waarom’ is dat ik oprecht ondernemers en iedereen in mijn omgeving wil inspireren en motiveren om nog meer vanuit zichzelf te ondernemen en te leven tout court. Sinds ik me daarvan bewust ben, is het voor mij veel gemakkelijk om mijn verhaal te brengen. Want het komt vanuit een dieperliggende wens, een persoonlijke missie, een authentieke why.

Wat is de reden dat jij hier rondloopt? Dat je met hart en ziel je bedrijf runt en je klanten helpt? Ik hoop dat hier iets moois uit voortkomt. En is je eerste idee ‘voor de mooie omzet’, fine by me, maar waarom is die omzet dan zo belangrijk? Wat ga je doen met dat geld? Wat is je échte drijfveer? Graaf …

 

Bouwsteen 2: je aanbod

 

Een volgende bouwsteen van je verhaal is je ‘hoe’, oftewel, je aanbod. Wat bied je aan waardoor jij je missie en je why kan waarmaken? Voor mij is dat mijn coaching en advies, maar eveneens mijn netwerkorganisatie Overondernemers.be. Alles wat ik doe, komt voort uit mijn drijfveer. Mijn why is de rode draad in elk initiatief dat ik neem.

Maak eens een overzicht van je aanbod en zorg ervoor dat je voor jezelf kan verwoorden waarom dit deel uitmaakt van je aanbod. Ga op zoek naar de échte reden dat je je aanbod op die manier hebt samengesteld. Vervolgens breng je ook in kaart tot wie je je richt met elk onderdeel van je aanbod en wat klanten ervan kunnen verwachten. Welk resultaat kan je beloven of waar streef je naar? Ook is het interessant om per product of dienst altijd een referentie of realisatie in het achterhoofd te hebben, zodat je wanneer nodig je verhaal ook kan ondersteunen met concrete voorbeelden.

 

De bouwsteen ‘aanbod’ bestaat dus uit:

  • een overzicht van je producten en diensten
  • de reden waarom je dit aanbiedt
  • de specifieke doelgroep per product of dienst
  • wat klanten ervan kunnen verwachten

 

Bouwsteen 3: je persoonlijke troeven

 

Tot slot is het belangrijk onder woorden te kunnen brengen wat jouw persoonlijke troeven zijn. What do you bring to the table? Omwille van welke expertise, ervaring of persoonlijke eigenschappen ben jij dé geknipte persoon om voor te kiezen? Want mensen kiezen niet alleen voor een product of dienst, bij voorkeur is er ook een klik met de aanbieder ervan. Zeker in situaties waar vertrouwen belangrijk is of waar we over grotere budgetten spreken.

 

Neem een blad papier en brainstorm even voor jezelf:

  • Waar weet jij heel veel over?
  • Waar ben jij erg goed in?
  • Waarom zijn je huidige klanten tevreden over jou?
  • Waarom of omwille van welke eigenschap ben jij trots op jezelf?

 

Probeer tot 1 of 2 persoonlijke troeven te komen die je graag meegeeft aan de mensen tegen wie je jouw verhaal vertelt.

 

Veel ondernemers geven me aan dit een moeilijke oefening te vinden. Omdat ze niet willen opscheppen over zichzelf. Maar dit is helemaal niet opscheppen, dit is de waarheid benoemen. Soms zijn we gewoon te bescheiden. Het kan helpen om elke dag even in de spiegel te kijken en jezelf een compliment te geven, of liever nog, een affirmatie uit te spreken. Voor mij zou dat bijvoorbeeld zijn: “ik ben supergoed in mijn klanten aanzetten tot actie, zonder hen daartoe te pushen” of “ik kan heel snel de rode draad zien in veel informatie en snel tot de essentie komen”. Door dat regelmatig tegen jezelf te zeggen, zal je dit ook gemakkelijker tegen anderen kunnen uitspreken. En dat is belangrijk in een netwerkgesprek, want de vraag wordt niet altijd letterlijk gesteld, maar je gesprekspartner wil wel weten waarom ze voor jou zouden moeten kiezen en niet voor iemand anders met een gelijkaardig aanbod.

 

 

Je persoonlijke meerwaarde is de som van jouw bouwstenen

 

Je why + je concrete aanbod + je persoonlijke troeven = jouw meerwaarde. Het is voor de combinatie van die zaken dat mensen voor je kiezen. Of althans, dat je ideale klanten of profielen voor je kiezen. Je verhaal of je pitch is al lang niet meer een statisch gegeven met de typische opbouw van: ik ben x en doe y. Nee, creëer verschillende lagen, ga voor emotie en diepgang, en zorg dat je vooral zelf weet wat je waard bent. Zodra dat besef er is, zal je met veel meer vertrouwen je mooie verhaal duidelijker brengen en zal je de juiste mensen raken en overtuigen.

 

 

Samen aan de slag gaan?

Je eigen persoonlijke meerwaarde helder krijgen? Ook dat maakt deel uit van mijn personal branding trajecten. Plan hier gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.