Merkperceptie: hoe wil jij gezien worden?

door | okt 5, 2021 | Personal branding

Bij personal branding moet je jezelf niet alleen afvragen waar je voor wil staan, maar ook hoe je bij anderen wil overkomen. Wat moeten mensen die jou ontmoeten of je zien voorbijkomen over jou onthouden? Waarmee wil je dat ze je op termijn automatisch associëren? En welke eerste indruk wil je niet alleen visueel, maar ook inhoudelijk nalaten? Dat alles heet ‘merkperceptie’: hoe zien anderen jou, jouw persoonlijk merk? En wat roep jij bij hen op?

 

 

Stel jezelf geregeld in vraag

 

Om in kaart te brengen hoe jouw merk overkomt, kan je jezelf alvast enkele vragen stellen:

 

  • Waarover krijg ik geregeld een compliment? Komt dit overeen met wat volgens mij mijn troeven zijn?
  • Waarop krijg ik soms kritiek of feedback? Waarom is dat? Komt dit overeen met wat volgens mij mijn verbeterpunten zijn?
  • Met welke problemen of vragen komen potentiële klanten naar mij? Zijn dat de problemen of vragen die ik voor hen kan, of belangrijker nog, wíl oplossen?
  • Welke misvattingen over mezelf, mijn bedrijf of activiteiten moet ik soms/vaak rechtzetten?

Wees eerlijk met jezelf.

 

Vraag het aan je omgeving

 

De snelste manier om te weten te komen hoe anderen je zien, is door het gewoon te vragen. Maak alvast een lijstje van 10 à 15 mensen in jouw directe omgeving aan wie je eerlijke feedback kan vragen. Denk aan je partner, zoon of dochter, moeder of vader, vriend(in), maar ook medewerker, zakenpartner, een zakelijke kennis, misschien zelfs een ex-werkgever of collega. Vertel hen dat je bezig bent met persoonlijke ontwikkeling en dat hun eerlijke antwoorden heel belangrijk voor je zijn. Bereid jezelf mentaal voor op misschien soms minder aangename antwoorden, maar weet dat het voor het goede doel is …

 

Volgende vragen kan je je respondenten stellen via mail, zodat ze tijd hebben om er even over na te denken:

  • Wat houdt mijn job volgens jou in? Wat doe ik elke dag?
  • Wie zijn volgens jou mijn klanten op dit moment?
  • Denk je dat dit ook mijn ideale klanten zijn?
  • Wat kan ik volgens jou heel goed?
  • Waar ben ik minder goed in?

 

Werk je liever face-to-face? Spreek dan eens af om je vragen te stellen, maar weet dat niet iedereen even spontaan heel eerlijk en open zal (durven) zijn.

 

 

Werk aan jezelf, en dus ook aan je personal brand

 

 

Toets jouw eigen antwoorden af aan die van je respondenten. Analyseer wat je grootste werkpunten zijn en bekijk waar er een kloof zit tussen hoe je gezien wil worden en hoe je effectief gezien wordt. Hier kan je in al je communicatie, maar ook je gedrag, voorkomen en acties op inspelen. Door dit consequent te doen, zal je op termijn je merkperceptie bijsturen naar het beeld dat jij wil creëren.

Veel succes!