Onderschat de kracht van je eigen verhaal niet

door | feb 7, 2021 | Personal branding, Persoonlijk

Voor mij begint ‘echt’ succes bij authenticiteit. 200% jezelf kunnen zijn en ervoor geapprecieerd worden. Merken dat de mensen met wie het écht klikt, vanzelf je pad kruisen, omdat jij duidelijk laat zien wat jouw persoonlijke meerwaarde is. Je niet moeten ergeren aan moeilijke situaties of relaties, want je klanten hebben dezelfde mindset als jij. 

Ik ben wel een gevoelsmens op dat vlak. Het moet klikken. En ik vind dat ik het mezelf verplicht ben om zo efficiënt en onderbouwd mogelijk beslissingen te nemen, nee te kunnen zeggen, omdat ik weet dat ik anders energie- of agendaproblemen krijg. Ik word er steeds beter in, en dat heeft zeker te maken met hoe ik mezelf bewust profileer. Ik ken mijn sterktes en vooral mijn zwaktes, waardoor ik oprecht kan proberen de beste versie van mezelf te zijn; wat op zijn beurt dan weer vaak leidt tot een gunfactor bij anderen. Die mentaliteit en dat bewustzijn bracht me al op plaatsen waar ik anders niet kom. Zo mocht ik twee weken geleden als expert optreden bij een webinar van Robert Half en JCI. In deze blog wil ik jullie vertellen hoe dit mijn pad heeft gekruist dankzij personal branding.

Phebe D'hondt Robert Half

Sinds anderhalf jaar is het voor mij duidelijk dat ik verder wil met personal branding als expertise. Dat moet mijn focus zijn de komende jaren. Ik voel mij comfortabel bij deze vorm van marketing omdat het authentiek is en enerzijds voor mezelf heeft gewerkt, en omdat ik anderzijds soms moeite had met de bedrijfscommunicatie die ik moest voorzien als copywriter, wanneer ik eigenlijk aanvoelde dat de ondernemer eerder persoonlijke communicatie en marketing nodig had. Maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Anderhalf jaar geleden wist ik nog lang niet wat ik nu al weet over personal branding en ik heb nog zoveel meer te leren. Toch besloot ik dan al om mijn persoonlijke communicatie op LinkedIn, bijvoorbeeld, vooral op personal branding te focussen. Terwijl ik er mij in verdiepte, deelde ik de kennis die ik opdeed en bood ik reeds waarde aan mijn connecties. Het werd geapprecieerd, terwijl ze ook steeds meer mijn naam aan de expertise ‘personal branding’ linkten. En daar pluk ik nu, anderhalf jaar later, de vruchten van.

 

In het najaar van 2020 contacteerde Veronique Elskens van Robert Half mij spontaan. Ze vertelde me over de webinarreeks die Robert Half aan het samenstellen was voor hun kandidaten. Het derde webinar zou over personal branding, online zichtbaarheid en netwerken gaan. Ze volgde me al een tijdje op LinkedIn en vroeg me of ik interesse had om daaraan mee te werken, en of we even konden bellen. Tijdens het eerste gesprek liet ze al vallen dat ze het zeer fijn vond dat ik altijd zo spontaan en authentiek overkom, zowel online als tijdens onze babbel, en dat mijn eigen verhaal inspirerend kon zijn voor de kandidaten. Al snel volgde een tweede gesprek met haar collega Caroline Bastiaens en uiteindelijk een mailtje dat ik het samen met Erendiz Ates, Eline Lostrie en Mathias Nowé had gehaald tot de eindselectie. Het webinar werd van begin tot eind bijgewoond door maar liefst 103 kijkers. Zonder mijn gerichte en persoonlijke communicatie op LinkedIn had ik deze kans nooit gehad.

Hieronder kan je het webinar herbekijken. Mij hoor je aan het woord op (ongeveer) 2:00, 9:40, 13:20, 32:35, 51:50 en 55:40 Lees verder onder de video.

Een andere opportuniteit die in januari mijn pad kruiste, was een initiatief van JCI Gent: expert inspireert ondernemer. Samen met nog een vijftiental andere experten mocht ik tijdens drie breakoutsessies enkele ondernemers inspireren over mijn eigen expertise, personal branding dus. Ik kreeg deze kans dankzij mijn netwerk bij BNI, een zakelijke netwerkorganisatie waar ik eigenlijk Accolade vertegenwoordig, het communicatiebureau van mijn vriend waar ik momenteel nog deeltijds werk. 

Ik zie de mensen van mijn BNI-afdeling elke week. We kennen elkaar dus heel goed en uiteraard weet iedereen wat mijn ondernemersplannen zijn. In mijn groep zit iemand die ook lid is van JCI. Voor dit initiatief heeft ze mij en nog iemand anders uit onze BNI-groep voorgesteld als mogelijke experten. Als ik niet expliciet zou laten zien en weten waar ik mee bezig ben en waar mijn grootste kennis zit, dan zou zij niet meteen aan mij gedacht hebben.

Show up and don’t show off, zei mijn vriend Maarten Debie onlangs op LinkedIn. Ik kan het niet beter zeggen. Laat jezelf zien, laat de wereld weten waar jij goed in bent. Dat is niet opscheppen. Dat is voor jezelf zorgen, en het anderen gemakkelijker maken om je met de juiste zaken te associëren. 

 

Wil jij ook met een gericht en duidelijk verhaal naar buiten komen? Wil jij er ook proactief voor zorgen dat de juiste mensen en kansen ‘vanzelf’ je pad kruisen? Denk dan na over jouw persoonlijke merkidentiteit en hoe en waar je jouw verhaal naar buiten kan brengen. Mijn groepstraject is daar alvast een heel goede aanzet voor. Ontdek alle data in mijn kalender. Je mag altijd vrijblijvend een kennismakingscall inplannen voor meer informatie.