Personal branding begint bij relaties

door | jul 20, 2021 | Personal branding

Mensen doen zaken met mensen, ik blijf het herhalen. Uiteraard hangt het af van de dienst of het product. Voor je gewone boodschappen kies je zelf wellicht voor bepaalde merken omdat je er vertrouwen in hebt. Wel, voor diensten waar een vertrouwelijke relatie belangrijk is, kiezen klanten er ook meestal bewust voor om met een bepaalde persoon samen te werken. Omdat de klant weet waar die persoon voor staat, hij kan zichzelf ermee vereenzelvigen … Hoe groter ook de investering in een dienst of product wordt, hoe belangrijker een klant het vindt om de aanbieder ervan beter te kennen. Dankzij personal branding kan je dit soort persoonlijke relaties opbouwen.

 

Weten waar je voor staat is stap 1

 

Voordat je persoonlijke, diepgaande relaties kunt opbouwen, moet je eerst goed weten waar je zelf voor staat. Een goede relatie steunt op authenticiteit en integriteit. De basis moet goed zitten, wil je vertrouwen uitstralen en zelfverzekerd voor de dag komen. Zorg dat je weet waar jij voor staat, waar je goed in bent en wie je met jouw expertise kan en vooral wil helpen.

 

Wat speelt er in de wereld van je klant?

 

Een goede professionele relatie ontstaat in een volgende fase vaak wanneer er bepaalde (emotionele) raakpunten zijn. Denk aan gemeenschappelijke overtuigingen, hobby’s of interesses, misschien zelfs raakvlakken qua achtergrond … Weet dus wat er leeft in de wereld van je (potentiële) klant. Dat kan door zelf persoonlijkere personal branding content te gaan delen en vragen te stellen, maar ook in een kennismakingsgesprek of salescall mag het er soms best wat persoonlijker aan toe gaan.

 

Toon interesse in het persoonlijke verhaal van je (potentiële) klant

 

Wanneer ik voor het eerst kennismaak met iemand, vraag ik altijd om eerst even zijn/haar verhaal te delen. En ik noem het ook echt ‘verhaal’. Ik vraag niet: “wat doe je en wie zijn je klanten?”. Nee, “wat is jouw verhaal?”. Het is soms verrassend waar mensen hun verhaal beginnen of wat ze graag willen delen. Een mens is nu eenmaal veel meer dan zijn job of professionele activiteiten. Door eerst naar mijn gesprekspartner te luisteren, weet ik wat hij/zij belangrijk vind en kan ik daarop inspelen. Waar mogelijk leg ik de klemtoon op een gemeenschappelijk element in onze verhalen. Vaak is er zo sneller een klik.

Onderbreek je gesprekspartner niet en vraag oprecht door als iets je triggert. Wees geïnteresseerd, want dat zal je gesprekspartner nadien onthouden. Je hebt trouwens altijd iets gemeenschappelijks, zelfs al is het niet iets dat je meteen kan benoemen. Het kan ook de passie zijn waarmee jullie beiden elke dag aan de werkdag beginnen, of een bepaalde visie die jullie delen. Soms ligt het voor de hand, een andere keer moet je wat dieper graven.

Is er toch niet meteen een klik? Vraag jezelf dan af hoe belangrijk die klik voor jou is om met deze persoon samen te werken. Voelt het niet goed, embrace it. Dan is dit niet jouw ideale klant en bespaar je jezelf wellicht heel wat zorgen of frustraties die een samenwerking zou kunnen veroorzaken. Rond het gesprek netjes af en doe geen loze beloftes als je aanvoelt dat je liever niet met deze persoon samenwerkt.

 

Netwerken: voed je relaties

 

Een eerste goede gesprek is slechts het begin van een persoonlijke relatie. Als je de relatie niet actief onderhoudt, zal ze verwateren. Uit het oog, uit het hart. Voed daarom je relaties, zowel online als offline. Het ene is een verlengstuk van het andere. Zie je iets voorbijkomen van een zakelijke connectie, reageer dan even zodat je weer in zijn vizier komt en het gesprek gaande houdt. Heb je iemand al een tijdje niet meer gehoord, waarom zou je niet even een mailtje sturen of kort opbellen om te vragen hoe het gaat? Het zit ‘m echt in de kleine dingen.

Hecht waarde aan details. Vertelt iemand je dat zijn zoon of dochter naar het middelbaar gaat, of dat hij van plan is een nieuwe dienst aan te bieden, vraag dan wat later eens hoe het ermee gaat. Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en graag meer dan een oppervlakkige werkrelatie met hem/haar opbouwt. Het zijn die dingen die mensen onthouden.

 

Geef waarde

 

Een relatie komt van twee kanten. Terwijl je de persoonlijke relatie opbouwt en uitdiept, doe je er goed aan jezelf ook voor het grotere publiek duidelijk te profileren. Zowel op sociale media als offline tijdens netwerkevenementen. De beste manier om dat te doen, is waardevolle content delen. Tekst en beeld waarin je laat zien wat jouw expertise is, waarmee je mensen helpt zonder er iets voor terug te verwachten en waarmee je interactie creëert met je doelgroep. Geef om later terug te krijgen.

Een ander manier om waarde te geven, is mensen met elkaar in contact brengen. Zie je iets voorbijkomen of vang je iets op waar mogelijk een opportuniteit in zit? Maak er dan een automatisme van om even stil te staan bij de mensen in je netwerk. Wie kan je hier misschien mee verder helpen? Ook zo bouw je aan een persoonlijke relatie én zal jij onthouden worden dankzij je oprechte behulpzaamheid.

 

Know, like, trust

 

Know, like, trust … Een gekende leuze, maar o zo waar. Durf persoonlijkere én gespecialiseerde dingen te delen, online en offline, creëer herkenbaarheid en dus op termijn ook vertrouwen. Dat maakt het je potentiële klanten zoveel gemakkelijker om aan jou te denken als ze een bepaald probleem hebben en zal de drempel zeker verlagen om effectief met jou samen te werken. Het enige wat je moet doen, is volhouden en het wat tijd geven.

What’s in it for you? Een bedrijf creëren waarin je écht jezelf kan zijn en klanten en projecten aantrekken waar je écht energie van krijgt. En ja, dat begint gewoon bij jezelf.

 

 

Graag sparren over wat jou uniek maakt en hoe je dat via online content in de verf kan zetten? Ik help je graag. Ontdek hier hoe ik jou kan helpen.

 

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.