Thought leadership vs personal branding

door | jan 20, 2022 | Personal branding

Ik merk dat personal branding en thought leadership steeds meer door elkaar worden gebruikt. En hoewel ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, staan deze twee strategieën ook op zich. Je kan een personal brand zijn en géén thought leader, maar thought leadership zonder personal branding bestaat niet. In dit artikel ga ik dieper in op het verschil tussen beide en geef ik je tips om thought leader te worden.

 

Ik maakte ook een podcast (gedeeltelijk) over dit topic:

Personal branding is niet per se thought leadership

Wie mijn vorig artikel gelezen heeft, weet ondertussen dat personal branding betekent dat je van jezelf een merk maakt. Jij als persoon wordt op een bepaalde manier gezien, met specifieke zaken geassocieerd en beschouwd als de go-to professional of expert voor een gedefinieerde behoefte.

Eén van de redenen waarom je aan personal branding zou moeten doen, is om gezien te worden als expert in je domein. En daar begint het raakvlak met thought leadership. Net zoals personal branding een strategie is om voor jezelf meer naambekendheid te creëren, helpt een thought leadership strategie om je expertise in een specifieke markt te tonen. Wanneer je daarin slaagt, zal je personal branding strategie ervoor zorgen dat je imago als thought leader in stand wordt gehouden en dat je doelgroep onthoudt waar jij voor staat.

 

Thought leadership begint bij personal branding

 Oké, even vereenvoudigen: thought leadership opbouwen begint bij personal branding. Je doet aan zelfreflectie, weet waar je voor wil staan en wie je wil bereiken. Je brengt jezelf naar buiten en zorgt dat je online en offline gezien wordt. Je weet dat herhaling werkt en je brengt consequent hetzelfde verhaal. Je personal branding werkt wanneer anderen je effectief zien als een personal brand. Je kan je dat label niet toe-eigenen, je moet het krijgen.

Als je dan ook nog eens vernieuwende ideeën brengt op basis van een diepgaande kennis van je markt, niche en actualiteit, kan je thought leadership opbouwen. Ook hier geldt dat je pas een thought leader bent als anderen je zo zien.

 

De definitie van een thought leader is …

een individu (of bedrijf!) dat in een specifiek vakgebied wordt gezien als autoriteit, wiens expertise gevraagd wordt en waarnaar verwezen wordt als referentie binnen dat vakgebied. Vaak leidt dit imago tot een financieel voordeel ten opzichte van andere spelers in hetzelfde domein.

Thought leaders zijn vaak erg innovatief en hebben een inspirerende, afwijkende visie. Zo zegt Reid Hoffmann, de oprichter van LinkedIn: “Om een thought leader te zijn moet je tegendraads zijn, en je moet gelijk hebben”. Thought leaders willen immers niet alleen hun mening delen, ze willen ook de mening en het gedrag van anderen veranderen, in de positieve zin.

Al hoeft je visie volgens mij niet per se zo anders of controvers te zijn. Je kan je ook visueel differentiëren of gewoon door goede, onderbouwde antwoorden te bieden op vragen die er zijn in je markt. Het belangrijkste is dat je voor jezelf bepaalt over welke topics je je kennis en visie deelt en dat je daar consistent in bent. Onthoud vooral dat je geen thought leader kan zijn als je geen duidelijk standpunt inneemt.

 

Tips voor thought leadership marketing

Zoals ik al zei, is thought leadership net zoals personal branding een strategie. Hieronder volgen een aantal stappen die je moet ondernemen als je het label van thought leader wil verdienen:

 

  1. Bouw je basis: je personal brand. Dit zal je helpen om al een trouwe groep volgers op te bouwen. Het is natuurlijk een beetje de kip of het ei, want vernieuwende ideeën zullen je personal brand ook versterken. Maar toch, zorg er eerst voor dat je basis goed zit, dat je voor jezelf helder hebt waar je voor wil staan en dat je een netwerk uitbouwt.
  2. Analyse: kijk eens kritisch naar waar jouw merkvisie en jouw inzichten raken met maatschappelijke vraagstukken of vragen waar jouw doelgroep mee zit. Kan je daar iets mee doen? Heb jij bepaalde inzichten of kennis die je collega’s niet hebben en waar je anderen echt mee vooruit kan helpen? Kan je hiermee anderen inspireren en motiveren? Hoe kan jij je hier zodanig positioneren dat je een referentie wordt voor die specifieke vraagstukken? Volg de actualiteit en speel erop in. Laat je ook inspireren door meerdere informatiebronnen om je eigen ideeën te voeden.
  3. Communiceer op je eigen kanalen: werk je interessante ideeën uit en creëer content. Denk aan whitepapers, blogs, video’s, podcasts, quotes … Zo word je als het ware een magneet om over die topics kennis te delen, wat ons bij punt 4 brengt.
  4. Zoek opportuniteiten: wanneer je naambekendheid én een netwerk hebt opgebouwd, zullen mooie opportuniteiten je pad kruisen. Ga er vooral ook proactief naar op zoek: voor welke media en pers zijn jouw inzichten een meerwaarde, in welke podcast kan je optreden als inspirerende spreker, op welke website zou een gastblog voor beide partijen versterkend kunnen werken …
  5. Blijf jezelf vernieuwen en verbeteren: leer uit je successen en ‘tegenslagen’ (als ik het zo mag noemen) om nieuwe, betere manieren te vinden om je thought leadership verder uit te bouwen. Evolueer mee met de markt en de context waarin jij je als expert bevindt.

 

De voordelen van thought leadership voor je bedrijf

Ik denk dat het logisch is dat wanneer jij gezien wordt als thought leader in je markt, dat zal leiden tot meer business. Het zal je ook de ruimte en geloofwaardigheid geven om je tarieven te verhogen, want jij bent de toonaangevende leider in je markt. Dus dat is voordeel número uno.

Ook een interessante insteek is dat je dankzij thought leadership (en ook wel personal branding) vroeg in het vizier komt van je doelgroep. Je zal in een vroeg stadium van de customer journey mensen bereiken wanneer je kennis aan het delen bent, op je eigen kanalen, maar zeker ook op externe kanalen. Dat geeft je doelgroep de kans om jou meteen beter te leren kennen. Zo raken ze vroeger en op een authentiekere manier overtuigd van jouw meerwaarde.

Een personal brand dat ook nog eens versterkt wordt door thought leadership zal leiden tot een enorme merkaffiniteit. Het is een opwaartse spiraal waarbij jouw persoonlijke imago zal bijdragen aan het succes van je business, en omgekeerd. We kunnen besluiten dat personal branding en thought leadership een enorme katalysator kunnen zijn voor je persoonlijk en professioneel succes.

 

Deze gids van LinkedIn is interessant om door te nemen als je met thought leadership wil beginnen.

 

Wat moet je onthouden?

  • Thought leadership kan een volgende stap zijn na personal branding, maar kan niet bestaan zonder personal branding. Je kan wel een personal brand hebben en toch geen thought leader zijn.
  • Thought leaders onderscheiden zich door hun diepgaande kennis van hun sector, markt en doelgroep. Ze hebben vernieuwende ideeën en delen die niet enkel omdat ze hun business willen doen groeien, maar omdat ze er een positieve impact mee willen maken.
  • Thought leadership leidt, net zoals personal branding, tot meer merkaffiniteit en dus meer zakelijk succes.
  • Thought leadership draait niet enkel om veel volgers online, maar herken je aan hoogwaardige content en vooral een grote interactie met de doelgroep.
  • Aangezien een thought leader vaak opvallende ideeën en unieke visie heeft, zullen er altijd tegenstanders zijn. Zorg ervoor dat je op elk moment je ideeën kan beargumenteren.
  • En tot slot: stop met te zeggen waarom iemand je zou moeten vertrouwen, maar toon het gewoon met acties!

 

Werk maken van je personal brand en een sterke basis leggen om later ook thought leadership op te bouwen? Neem vrijblijvend contact met me op.

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.