Van een onopvallend naar gegeerd personal brand

door | aug 23, 2021 | Personal branding

Als ondernemer staat of valt ons succes voor een groot deel met klanten en opdrachten. Wees even eerlijk met jezelf: moet jij nog dag na dag op zoek naar nieuwe klanten, of komen ze steeds meer vanzelf bij jou terecht? En als ze zelf naar je toe komen, zijn het dan ook klanten en projecten waar je blij van wordt? Of moet je toch nog bepaalde opvattingen over jou en je aanbod rechttrekken tijdens een eerste gesprek?

Dankzij personal branding trek je de juiste doelgroep aan en ga je als ondernemer van onopvallend naar gegeerd.

 

Hoe word je een gegeerd personal brand?

 

Personal branding is als branding voor bedrijven, maar dan voor jou als persoon. Het gaat puur over jezelf, waardoor het eigenlijk veel gemakkelijker is. Dit brand moet immers niet (of toch vaak niet) gedragen worden door je medewerkers; het gaat enkel over jezelf. Het is jóúw verhaal, jouw missie, jouw belofte. Het is dus een kwestie van je eigen intrinsieke motivatie te doorgronden en je ikigai te vinden, als basis voor een sterke, consistente personal brand. Zodat jij als jezelf naar buiten kan komen bij jouw specifieke doelgroep. Het klinkt misschien wat zweverig, maar eigenlijk is het enorm helder en duidelijk. En leuk!

Wil je een gegeerde partner, coach of leverancier worden voor de juiste mensen, dan is het belangrijk om het proces van onopvallend naar gegeerd te begrijpen.

 

Fase 1: iedereen start als ‘onopvallend’

 

Als je nog niets hebt gedaan om jezelf te profileren op de markt, dan kan je niet verwachten dat je eruit springt. Punt. Je onderscheidt je immers niet bewust en proactief van je collega-concurrenten. Je hebt dan wel klanten en je voldoet aan hun behoeften, maar ze hadden even goed bij je concurrent kunnen gaan.

Veel ondernemers en bedrijven blijven in deze fase hangen. Want het gaat zijn gangetje, alles loopt al bij al niet slecht en ze denken dat er niet veel meer in zit, of zijn gewoon tevreden met wat ze hebben. En dat is uiteraard oké, maar vaak zit er zoveel meer in. Welk potentieel ben je bereid te laten liggen?

Fase 2: creëer fans dankzij beleving en relaties

 

Ga je een stapje verder dan hierboven, dan creëer je fans. Je begint immers méér te doen dan enkel aan de behoefte te voldoen. Je creëert en geeft extra waarde. Je maakt het een fijne beleving om met jou te werken en begint relaties op te bouwen. Je klanten worden fans en komen graag terug. Toch heb je in deze fase nog steeds collega’s die heel gelijkaardig werken en in dezelfde doelgroep vissen. Ook daar kan je nog een stapje verder gaan …

 

Fase 3: je bent gegeerd, klanten willen enkel met jou werken

 

Het hoeft niet te stoppen bij fans. Het mag, maar het moet niet. Wil je je nog meer onderscheiden van je collega’s, bezorg je (potentiële) klanten dan een unieke beleving, een bijzondere customer experience van begin tot eind. Zo maak je van je fans ook ambassadeurs die het verder vertellen. Als mensen weten wie je bent, maar je hebt eigenlijk geen idee van waar ze je kennen, heb je dit stadium bereikt.

Hoe je dat doet? Door steeds consequent te handelen vanuit het personal brand dat je voor jezelf hebt bepaald. Alles wat je zegt en doet krijgt een persoonlijke touch. Klanten willen met jou werken, omwille van jouw aanpak, jouw visie, jouw persoonlijkheid. Op dit punt zullen ze het ook uitspreken dat ze met jou willen werken en met niemand anders. Om dat te bereiken moet je jezelf echt goed kennen en weten wat jou uniek maakt.

 

Vraag je huidige klanten waarom ze met jou werken

 

Ben je niet zeker in elke fase je zit? Vraag dan eens aan je huidige klanten waarom ze voor jou of je bedrijf kozen. De antwoorden van verschillende klanten zullen wellicht bepaalde elementen gemeenschappelijk hebben. Bepaal voor jezelf of dit ook dingen zijn die je verder wil uitspelen bij potentiële klanten (of misschien net niet; niemand wil ‘de goedkoopste’ zijn). Profileer jezelf en durf jezelf te onderscheiden door specifieke troeven in de verf te zetten. Dat betekent niet dat je in communicatie moet beginnen opscheppen, maar misschien kan je tevreden klanten om een getuigenis vragen waarin deze zaken naar voren komen.

 

Wil je werk maken van je personal brand en meer inzetten op je online en offline zichtbaarheid? I’m your woman. Eens kennismaken?

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.