Waarom persoonlijk communiceren essentieel is voor personal branding

door | jan 27, 2021 | Personal branding

Het lijkt een evidentie: persoonlijke communicatie zorgt voor meer vertrouwen. We hebben immers zelf ook meer vertrouwen in ondernemers die zich niet verschuilen achter een bedrijfsnaam en die persoonlijk in interactie gaan met (potentiële) klanten, zowel online als offline. Toch doen de meeste ondernemers dat niet of veel te weinig. Met doordachte persoonlijke communicatie kan je echter eenvoudiger ideale klanten en projecten aantrekken, terwijl je helemaal jezelf kan zijn. Het enige wat je moet investeren is tijd. Tijd om je plan van aanpak uit te werken en content te creëren. In deze blog vertel ik je graag waarom persoonlijke communicatie je tijd meer dan waard is.

Mensen onthouden sneller je persoonlijke naam

Als je offline gaat netwerken, dan onthouden mensen eerst je persoonlijke naam en daarna pas je bedrijfsnaam. En dat is ook logisch. Ze willen een naam op je gezicht kunnen kleven. Als ze dan bij thuiskomst geen kaartje van je hebben of er is geen deelnemerslijst, dan zullen ze misschien toch proberen om je online terug te vinden. En wat zoeken ze dan? Juist, jouw persoonlijke naam. Zorg dus dat je minstens één persoonlijke account voor zakelijke doeleinden gebruikt op sociale media. Zo ben je eenvoudiger terug te vinden voor mensen die zich jouw bedrijfsnaam niet herinneren, of die gewoon persoonlijk met je in interactie willen gaan.

We vereenzelvigen ons eenvoudiger met een persoon

Is het niet logisch dat potentiële klanten of medewerkers zich beter met een persoon dan met een organisatie kunnen vereenzelvigen? We voelen ons van nature meer aangetrokken tot mensen met dezelfde mindset, dezelfde interesses, een gelijkaardige kijk op het leven. Je zou kunnen zeggen ‘business is business’, maar toch. Emoties hebben een heel grote invloed op de beslissingen die we maken. Ik zeg zeker niet dat je die emoties moet bespelen, maar wel dat je je daar beter bewust van bent. Door ook niet-zakelijke aspecten van jezelf en je leven in de kijker te zetten, trek je gelijkgestemden aan. De emotionele klik komt dus veel sneller, waardoor de beslissing om met jou samen te werken gemakkelijker wordt genomen. Wees uiteraard jezelf, zodat de klik oprecht is, anders val je tijdens de samenwerking door de mand en zal dat je imago zeker niet ten goede komen.

Jij bent meer dan je bedrijf

Te veel ondernemers zijn er nog van overtuigd dat ze in naam van hun bedrijf moeten communiceren, omdat zij als individu ‘minder’ zijn dan hun bedrijf. Ze zien de onderneming als een overkoepelend geheel. Wat als we die denkwijze eens omdraaien? Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal veel meer zijn dan ons bedrijf. We zijn allemaal een combinatie van waarden, mindset, expertise, ambities, interesses, sterktes en verbeterpunten … Is jouw bedrijf het enige wat voor jou belangrijk is in het leven? Dat kan uiteraard, maar de meesten onder ons spenderen ook veel tijd aan hobby’s en andere activiteiten. Wat als die zaken je bedrijf net kunnen versterken? Wat als je klanten die verhalen ook van je te zien krijgen en daardoor meer vertrouwen in je hebben als ondernemer of expert? Door als persoon te communiceren kan je ook diepgaandere aspecten van je leven en je persoonlijkheid laten zien. Je creëert meer herkenbaarheid, mensen kunnen zich eenvoudiger met jou vereenzelvigen en je bouwt vertrouwen op nog voor de samenwerking start. Waarom zou je het niet doen?

Personal branding is geen evidentie. Het is niet zomaar marketing of PR. Het is in eerste instantie jezelf heel goed kennen. Mijn persoonlijke denkoefening duurde 6 maanden. Toen pas wist ik waar ik naartoe wilde en waar ik als persoon voor wilde staan. Die denkoefening schepte duidelijkheid over hoe ik mijn verhaal consequent kon brengen en welke aspecten daarin voor mij belangrijk zijn. Daarna bracht ik mijn personal brand in de praktijk met een gevarieerde online content en offline netwerken. Door relevante verhalen te vertellen, verdubbelde ik mijn online netwerk met heel wat relevante contacten die me dichter kunnen brengen bij mijn doelen.


Wil jij ook deze strategische oefening maken en tot actie overgaan? Ontdek mijn individueel traject of volg nog even mijn gratis webinar waarin ik meer uitleg geef over personal branding.