Zichtbaarder zijn als personal brand

door | dec 2, 2019 | Personal branding

Om onze ideale klanten aan te trekken, is het belangrijk om zowel online als offline aanwezig te zijn op plaatsen waar onze doelgroep zich ook bevindt. Het is essentieel om consequent dezelfde boodschap te verspreiden en duidelijk te maken waarvoor jouw potentiële klanten bij jou terecht kunnen. Nog beter is het als jij dat niet telkens vanuit je eigen naam moet doen. Daarmee bedoel ik dat je nog geloofwaardiger bent als andere, onafhankelijke partijen op jou en je kennis vertrouwen, en dat dan uiteraard via hun kanalen aan hun publiek laten weten. Zo kan het voor elke ondernemer interessant zijn om een gastblog te schrijven voor een betrouwbare partij, aanbevolen te worden op overkoepelende (vak)websites of gevraagd te worden om een workshop of keynote te geven. Wacht niet tot deze opportuniteiten je in de schoot worden geworpen, maar ga er proactief naar op zoek.

Tip 1: schrijf een gastblog of een artikel

Diverse websites of organisaties zijn geregeld op zoek naar ondernemers en experten die hun kennis willen delen. Heel vaak werkt dit als een win-win: de organisatie of de website krijgt interessante, geloofwaardige content, terwijl de auteur-ondernemer extra naambekendheid en publiciteit krijgt. Kom je een website tegen die zowat dezelfde doelgroep als jij aanspreekt, of die jouw expertenstatus een boost zou kunnen geven? Mail de beheerder dan proactief, laat weten wat jouw expertise of specialisatie is en vraag of ze interesse hebben in een gastblog. Stel meteen een aantal onderwerpen voor waarover jij iets kunt schrijven en vertel erbij waarom jij vindt dat jouw artikel voor hen en hun doelpubliek een meerwaarde kan betekenen. Deze tip geldt uiteraard ook voor vakmagazines, kranten en andere offline kanalen.


Neem het heft nadien ook in eigen handen: verwacht niet dat de klanten vanzelf komen omdat je één keer een artikel hebt gedeeld op een onafhankelijke website of in een gedrukt magazine. Het is ook aan jou om extra bereik te creëren voor dat artikel. Het is de kracht van het netwerk van zowel jij als de partij waarvoor je iets geschreven hebt, die jouw artikel een sterke boost kan geven. Deel dus ook op je eigen kanalen dat partij X een artikel van jou heeft gepubliceerd en wees daar dankbaar én trots op!
(Je kan trouwens ook steeds bij mij terecht om een gastblog te schrijven voor mijn platform www.overondernemers.be. Mail vrijblijvend naar phebe@overondernemers.be voor meer informatie.)

Tip 2: wees aanwezig op vakwebsites of in online groepen

Voor zowat elke sector is er wel een vakorganisatie, een overkoepelende website of een sterke groep op Facebook, LinkedIn … Het is belangrijk om, waar mogelijk, geregeld van je te laten horen op deze kanalen. Nog beter wordt het als je vanzelf ook aanbevolen wordt door anderen. Bouw eerst vertrouwen op door kennis te delen, anderen te helpen en wordt op termijn vanzelf aanbevolen als expert.


Op verschillende gespecialiseerde vakwebsites kan je ook, soms tegen betaling, betalen om lid te worden en/of er een profiel op aan te maken. Dat laatste kan helpen om enerzijds nog beter gevonden te worden online (zeker als het een website met een groot bereik is), maar het is ook een meerwaarde om op een onafhankelijke website als expert gevonden te worden. Zo ben je meteen een stuk geloofwaardiger voor mensen die jou via deze weg vinden.

Tip 3: geef een workshop of keynote

Kan jij met je kennis of ervaring andere ondernemers, potentiële klanten, studenten, jongeren … inspireren of iets bijbrengen? Go for it! Hou je ogen open voor mogelijke instellingen, organisaties of bedrijven die geregeld workshops of seminaries organiseren waar jij misschien wel een meerwaarde voor kunt betekenen. Stel jezelf proactief voor en pitch je idee: waarover zou jij spreken, hoe zou je het opbouwen en waarom?


Zelf mag ik ondertussen een workshop personal branding geven voor twee organisaties die veel ondernemers bereiken die perfect binnen mijn eigen doelgroep vallen. In het najaar mag ik ook een halfuurtje spreken over branding voor een lokale Unizo-afdeling. Fantastisch, toch? Ik doe dat niet om daar onmiddellijk business uit te halen, maar wel om mezelf hierin te trainen en meer naambekendheid te creëren. Doe ik het goed, dan komt er misschien wel business uit, maar mijn hoofddoel is mensen inspireren en aan het denken zetten. Ondertussen heb ik dan weer enkele mooie referenties om te delen op mijn eigen kanalen en om mijn expertenstatus te versterken.

Aan de slag! Focus de komende drie maanden elke maand op één van mijn drie tips. Zoek eerst naar een vakwebsite of ander interessant platform en ga na of je daar een profiel op kunt aanmaken of er iets anders uit kunt halen. Ga vervolgens op zoek naar partijen voor wie je een artikel zou kunnen schrijven en vraag wat de mogelijkheden zijn. En bekijk tot slot of jouw kennis voer kan zijn voor een interessante workshop of keynote. Er zijn heel wat opportuniteiten, het is aan jou om ze te vinden en er iets van te maken!