Geen buyer persona, maar audience persona

door | mrt 24, 2022 | Personal branding

We kennen allemaal de traditionele buyer persona: een zeer specifiek klantenprofiel met een concrete naam en minutieuze omschrijving. Heel belangrijk om gericht te kunnen communiceren in je sales- en marketingstrategie. Als je echter werk wil maken van je personal brand, dan is het ook belangrijk om ook je ruimere audience persona’s helder te hebben. Want personal branding draait niet alleen om meer en betere klanten, maar ook een kwalitatiever netwerk en een authentieke aanpak. Audience persona’s gaan dus verder dan buyer persona’s.

 

Beluister hier ook mijn podcastaflevering over dit onderwerp:

 Meerdere audience persona’s mogelijk

 

Net zoals je meerdere buyer persona’s kan hebben, bijvoorbeeld een buyer persona per product of dienst (of zelfs meerdere klantenprofielen per type aanbod), kan je ook meerdere audience persona’s hebben. Je buyer persona’s vallen immers onder je audience persona’s, en daarnaast wil je als ondernemer wellicht nog andere profielen bereiken ook. Ingewikkeld, hoor ik je denken? Niet per se. Want als je het op deze manier bekijkt, wordt het veel gemakkelijker voor jou om persoonlijkere content te delen en authentieker te netwerken.

 

Hoe bepaal je je audience persona’s?

 

Ik hou van eenvoud. Ik zou dit onderwerp heel complex kunnen maken, maar dat ga ik dus niet doen. Hoe je je audience persona’s bepaalt, hangt eigenlijk volledig af van wat je doelen zijn. Misschien wil je enkel meer klanten, al lijkt me dat een gemiste kans. Wie immers inzet op personal branding, kiest bewust voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Denk dus even na:

  • Welke impact wil ik maken?
  • Wat zijn, naast mijn bedrijf, andere professionele of persoonlijke doelen die ik wil bereiken? Wie kan mij helpen om die doelen te bereiken?
  • Waar liggen nog opportuniteiten voor mij of mijn bedrijf in de toekomst? Wie zijn hiervoor strategische partners?
  • Wie inspireert mij en wie wil ik zelf inspireren?

 

Op basis van het antwoord op deze vragen kan je diverse audience persona’s formuleren. Deze neem je dan mee naar je persoonlijke communicatie en als je gaat netwerken.

 

 

Een audience persona leidt tot authentiekere aanpak

 

Door in je persoonlijke online en offline communicatie je niet te richten tot buyer persona’s, maar tot audience persona’s, ga je automatisch minder in salesmodus. De insteek wordt nu meer: tot wie richt ik me en wie wil ik vooral in mijn netwerk? Netwerken is een authentieke salesstrategie die je op termijn meer oplevert dan snel te zoeken naar quick wins.

 

Zelf zou het bijvoorbeeld voor mij interessant kunnen zijn om over enkele jaren werk te maken van een boek waarin ik mijn kennis deel. Met dat in het achterhoofd vind ik het nu al interessant om ondernemers of mensen in het algemeen te ontmoeten die ooit al een boek schreven of daarmee bezig zijn. Het is boeiend om te weten hoe zij dat aanpakken, wat de uitdagingen zijn en met welke partijen zij samenwerken. Dergelijke partijen en profielen vallen voor mij onder mijn audience persona’s, naast potentiële klanten voor mijn coaching of Overondernemers.be én naast al die andere collega-ondernemers die mij kunnen inspireren of omgekeerd.

 

Communiceer je dan niet te ruim? Ja en nee. Het wordt wel veel persoonlijker op die manier, mensen leren je op een andere manier kennen en deze aanpak zorgt in de eerste plaats voor kwalitatieve relaties. Er is tijd en ruimte om vertrouwen op te bouwen. De kans dat iemand van je audience op termijn ook een buyer wordt, wordt hierdoor groter. Voor u getest en bewezen! 😉

Samen aan de slag gaan?

Voor jezelf helder hebben wie je met je persoonlijke communicatie wil bereiken, en dat ruimer zien dan klanten alleen? Ook dat maakt deel uit van mijn personal branding trajecten. Plan hier gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. 

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.