Een persoonlijke website voor je personal brand: yay or nay?

door | okt 17, 2022 | Personal branding

Personal branding is een actief werkwoord: je zet je persoonlijk merk op de kaart door specifieke en consistente acties te ondernemen. De ‘zichtbaarheidsmix’ van online en offline marketinginitiatieven ziet er dus voor iedere personal brand, iedere ondernemer anders uit. Voor sommigen zal een persoonlijke website daar deel van uitmaken, voor anderen niet.

 

Wat is een persoonlijke website?

Per definitie is een persoonlijke website een website op een domeinnaam die gelijk is aan jouw persoonlijke naam. Zoals www.phebe.be of www.phebedhondt.be. Zowel een solo-ondernemer als een ondernemer met een team en een serie-ondernemer kunnen een persoonlijke website hebben. Al zullen ze die elk wellicht volledig anders opbouwen.

 

Een persoonlijke website voor jou als solo-ondernemer

Stel, je bent solo-ondernemer en biedt je diensten of producten aan onder je eigen naam. In de meeste gevallen gaat het hier over B2B-dienstverleners zoals coaches en consultants of artiesten, kunstenaars, schrijvers. In dit geval zal de website dus eigenlijk de bedrijfswebsite zijn en zal deze commerciëler getint zijn. Een typische opbouw kan zijn:

  • Home
  • Over mij
  • Aanbod / portfolio
  • Blog
  • Contact

In dit geval is het perfect mogelijk om de website te optimaliseren voor SEO en is het niet ongewoon om met dit soort website te adverteren in Google.

 

Een persoonlijke website als ondernemer met een team

Stel, je bent zaakvoerder van een bedrijf en stuurt een team aan. Je hebt zelf ook een specifieke expertise die je aan je klanten aanbiedt. Misschien heb je naast je huidige bedrijf ook nog de ambitie om op termijn een tweede bedrijf op te richten en ooit je bedrijven te verkopen. Meer nog, het is jouw droom om later ook spreker en/of auteur te worden. In dat geval kan een persoonlijke website nu al een goede zet zijn.

Op je website kan je je persoonlijke verhaal als ondernemer delen, om sneller vertrouwen op te bouwen met niet alleen potentiële klanten, maar ook overnemers of andere mensen die je kunnen helpen je ambities waar te maken. Zie je persoonlijke website dan als een visitekaartje waarop je je journey kan documenteren en waaraan je op termijn ook je bijkomende activiteiten kan gaan toevoegen. Ondertussen gebruik je de website om jezelf als expert te profileren, ten gunste van het bedrijf dat je nu runt.

 

Een persoonlijke website als serie-ondernemer

Stel, je hebt heel wat interesses en runt verschillende bedrijven. Daarnaast ben je ook nog voorzitter van een vzw en geef je regelmatig inspirerende keynotes dankzij je veelzijdige ervaring. Voor jou is het extra moeilijk om een personal brand op te bouwen, want je vraagt je voortdurend af welk petje je op moet hebben. Het antwoord is eenvoudig: gewoon JOUW petje. Niet Jan van bedrijf X, maar gewoon Jan.

Een persoonlijke website kan jou rust bieden. Zie het als een online uitvalsbasis dat je als portfolio kunt inzetten. Laat op je persoonlijke website zien waar je allemaal mee bezig bent, link naar je diverse bedrijven of projecten en documenteer je ondernemersverhaal in een persoonlijke blog.

Gedaan met rondlopen met 3 verschillende visitekaartjes; je kan nu gewoon jouw persoonlijke url op je neutrale visitekaartje plaatsen en klaar is kees. Op die manier kan er dan ook nog eens kruisbestuiving zijn wanneer je websitebezoekers ontdekken dat je ook nog met andere interessante dingen bezig bent. Tot slot is dit de perfecte website om bij jouw naam te plaatsen wanneer je gevraagd wordt als jury- of panellid omwille van je mooie ervaring en opgebouwde expertise, of wanneer je deelneemt aan awards voor ondernemers. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Een mogelijke opbouw voor dit soort website is:

  • Home, waarop je meteen verwijst en linkt naar je bedrijven, activiteiten, projecten …
  • Mijn verhaal
  • (Blog)
  • Contact

 

Wanneer is een persoonlijke website een meerwaarde en wanneer niet?

Ik raad een persoonlijke website zeker niet standaard aan elke coachee aan. Het is wel interessant voor:

  • ondernemers die ervoor kiezen hun activiteiten onder hun eigen naam uit te voeren en dus een persoonlijke website als bedrijfswebsite inzetten;
  • ondernemers die met meerdere bedrijven tegelijk bezig zijn en een uitgebreid maar overzichtelijk online visitekaartje willen;
  • ondernemers die wel een commerciële bedrijfsnaam hebben met bijhorende website, maar die daarnaast ook onder hun persoonlijke naam als expert en thought leader gezien willen worden.

 

Het is wellicht geen meerwaarde voor jou als je:

  • al een bedrijfsnaam hebt en het je niet interesseert om als persoon online gevonden te worden (dan stel ik me de vraag of personal branding überhaupt iets voor jou is);
  • als solo-ondernemer al een ‘commerciële’ website hebt die je heel persoonlijk hebt opgesteld en waar je al meer over jezelf vertelt. Dan kan dit volstaan, ook voor je personal brand.

 

Nogmaals, elke situatie is anders en er zullen altijd voor- en nadelen zijn. In elk geval: een persoonlijke website is geen vereiste voor wie aan personal branding wil doen. Het kán een meerwaarde zijn, maar ook daarover valt te discussiëren.

 

 

Samen aan de slag gaan?

In mijn trajecten begeleid ik ondernemers onder meer in dit vraagstuk en help ik hen al dan niet een persoonlijke website inhoudelijk op te bouwen. Als je dit interessant vindt en zelf met deze uitdaging zit, plan dan hier gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in.

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen.