Een sterke personal brand is selectief

door | okt 4, 2021 | Personal branding

Kiezen is niet altijd verliezen, bij personal branding is het winnen. Je kan immers niet alles zijn voor iedereen, dat is gewoon verwarrend en ongeloofwaardig. Personal branding betekent dat je een niche bepaalt die je heel duidelijk voor jezelf definieert. En ja, de activiteiten die je dan binnen die niche uitvoert, kunnen best ruim zijn. Maar jij kan in 1 zin zeer concreet omschrijven waar jij expert in bent.

Geef toe, je werkt zelf toch ook liever met een specialist samen? Waarom zou je dan zelf geen specialist willen zijn?

Kies bewust waar je voor wil staan, wat je wil doen en vooral voor wie je dat wil doen. Hoe specifieker, hoe liever. Zorg voor een eenvoudige, niet-dubbelzinnige boodschap, zodat er geen verwarring kan bestaan bij je klanten over wat je doet. Je maakt het hiermee ook jezelf gemakkelijker:

  • Je moet minder misvattingen rechtzetten over wat je doet.
  • Je verliest geen potentiële klanten omdat ze denken dat je iets anders doet.
  • Je hebt een duidelijke niche bepaalt, waardoor het voor jou gemakkelijker is om die expertise verder uit te diepen en bij te scholen. Hoe ‘meer’ je doet, hoe meer kennis je moet hebben en up-to-date houden.

 

 

Een selectief personal brand leidt tot ‘selective fame’

 

Het zijn niet het aantal fans of volgers die tellen, maar wel de kwaliteit ervan. Hoeveel fans, volgers of prospecten kan je mogelijk converteren in klanten? Je wil natuurlijk dat het percentage zo hoog mogelijk ligt. Focus je dan ook op de mensen die je écht kan en wil helpen. De potentiële klanten met opdrachten die jou energie geven, en die jou ook dichter brengen bij je eigen doelen en ambities. Ik zou zelf als voormalig copywriter nog steeds met mensen kunnen samenwerken die van mij ook schrijfwerk verwachten; het zou perfect passen in mijn verhaal. Toch doe ik dat bewust niet, omdat ik het gewoon niet zo graag meer doe en omdat daar niet mijn grootste meerwaarde is. Laat mij je liever coachen in dat schrijven en je feedback geven, zodat jij het zelf leert en mij later niet meer nodig hebt.

Die ‘selective fame’ zal je veel meer opleveren dan wanneer je te breed gaat, namelijk:

  • Meer naambekendheid
  • Meer erkenning als expert
  • Meer trouwe klanten
  • Meer beter betalende klanten
  • Meer mond-tot-mondreclame tussen gelijkgestemden
  • Meer voldoening en zingeving

Choose your battles. Een groot onderdeel van mijn personal branding trajecten gaat over het bepalen van je merkidentiteit. Ik help je kiezen waar jij dat moeilijk vindt. Eens kennismaken?