Hoe persoonlijk moet personal branding zijn?

by | apr 19, 2021 | Personal branding

 

Personal branding is persoonlijk, dat staat buiten kijf. Het gaat immers over jou, om jou en voor jou. Jij en je expertise, jij en je ondernemerschap. Waarom moeten mensen voor jóú kiezen? Jezelf als persoon ‘branden’, betekent echter niet dat je je hele leven moet delen met je doelpubliek. Dus is het zaak om voor jezelf te bepalen welke persoonlijke elementen uit je leven je zakelijk personal brand kunnen versterken. Al de rest is niet relevant. Alhoewel …

 

Wat maakt jou uniek?

 

Personal branding begint bij zelfreflectie. Waarom kiezen je klanten op dit moment voor jou? (Tip: vraag het eens aan je tevreden klanten!) Wellicht grotendeels om wat je aanbiedt, maar dat onderscheidt jou nog niet per se van je collega-concurrenten. Vaak is er echter nog een extra laag, jij! Vraag dus door als je hiernaar polst bij je tevreden klanten. Probeer hen de eigenschappen te laten benoemen waarom ze jou als persoon een geschikte partner of leverancier vinden.

Denk hier ook voor jezelf eens over na: wat is er volgens jou sterk aan je manier van werken en je aanpak? Welke van je persoonlijke eigenschappen maken het verschil? Wees niet bang om eens gedurfd positief over jezelf te zijn. Want je doet het toch maar, ondernemen en een eigen aanbod of concept in de wereld zetten!

 

De eigenschappen die je wil benadrukken, bepalen mee wat je deelt

 

Zodra je weet welke persoonlijke eigenschappen je manier van werken versterken of benadrukken, kan je kritisch nadenken over welke zaken uit je persoonlijke leven dat ‘bewijzen’. Als jij als boekhouder erg analytisch bent en sterke inzichten hebt, dan kan je gerust eens via je zakelijke kanalen delen dat je lokale schaakkampioen bent. Of als je zoals mij veel belang hecht aan sportief ondernemen (wat ik zelf vertaal als ‘andere ondernemers gunnen en aanbevelen in mijn netwerk’) en aan discipline, dan is het niet zo vreemd dat ik ook vaak over CrossFit spreek.

 

Jij kiest zelf hoe persoonlijk je gaat

 

Inderdaad, jij kiest helemaal zelf wat je deelt en wat niet. Veel coaches delen geregeld foto’s van hun kinderen en familie, omdat ze zich bijvoorbeeld vooral willen richten tot ondernemende mama’s. Werk je rond mindset en wil je mensen aantrekken die daar ook bewust mee bezig zijn, dan kan je zeker delen wat je persoonlijke uitdagingen zijn en hoe jij ermee omgaat. Verkoop je zelfgemaakte producten, deel dan gerust beeldmateriaal van jij in je persoonlijke omgeving die de producten gebruikt. Inspireer en stimuleer die persoonlijke klik. Zeker als je je personal brand ook inzet om een persoonlijk netwerk op te bouwen. Het kan op zoveel manieren!

 

Hoe begin je eraan?

 

Alle begin is wennen. Begin dus met kleine stapjes. Brainstorm eens over alle kennis en expertise die jij in huis hebt en deel op in kleine, praktische tips. Stap 1 is gezet: je zal waarde delen. Denk vervolgens na over hoe je je kennis meer diepgang kan geven met iets persoonlijks. Deel een eigen ervaring of je persoonlijke mening over het onderwerp. En tot slot: laat af en toe je gezicht zien in een foto of filmpje. Zo sla je drie vliegen in één klap:

kennis delen
vertrouwen opbouwen
emotionele klik creëren

 

Graag sparren over wat jou uniek maakt en hoe je dat via online content in de verf kan zetten? Ik help je graag. Volg mijn gratis webinar en ontdek hier hoe ik jou kan helpen.

 

Ontvang mijn maandelijkse nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkevenementen, trainingen, trajecten en mijn persoonlijk verhaal? Schrijf je in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Ik beloof je niet vaker dan één keer per maand te mailen. 

X