Personal branding en zelfvertrouwen: een win-win

door | mrt 12, 2021 | Personal branding

“Ik wil niet opscheppen over mezelf”, zeggen mijn (potentiële) klanten wel eens. Of nog: “ik heb niets interessants te vertellen”. Maar dat is nu net het mooie aan personal branding. Je hoeft helemaal niet op te scheppen, integendeel. Personal branding is je ook kwetsbaar opstellen. Iedereen heeft een mooi verhaal, iedereen heeft wel kennis of vaardigheden die een ander niet heeft. Om nog maar te zwijgen van unieke eigenschappen die jou maken tot wie je bent en waardoor bepaalde mensen met jou en niet met iemand anders willen samenwerken.

 

 

Zelfvertrouwen begint bij zelfkennis en zelfliefde

Personal branding is jezelf op een authentieke manier profileren. Het is dicht bij jezelf blijven. Dan moet je jezelf natuurlijk ook heel goed kennen. Ik ben ervan overtuigd dat personal branding een positieve spiraal is: je staat stil bij jezelf, je leert je sterke en je minder sterke punten kennen, je ontdekt wat je persoonlijke waarden zijn en welke mindset je belangrijk vindt, zowel bij jezelf als bij een ander. Daar gaat wat tijd over, maar het wordt steeds minder eng of vreemd om zoveel over jezelf na te denken en te praten. Wat eerst onwennig was, wordt een sterke gewoonte. Het wordt persoonlijke ontwikkeling.

Het voelt enorm aangenaam als je jezelf door en door kent. Je weet steeds beter waarom mensen graag met jou werken, dus je kan deze eigenschap verder ontwikkelen en versterken. Je begint het oké te vinden dat niet iedereen zich tot je aangetrokken voelt, want je beseft steeds meer dat het dan toch niet je ideale klant was geweest en dat de samenwerking wellicht niet zo fijn was verlopen. Je aanvaardt jezelf zoals je bent en verwacht dat ook van de mensen met wie je werkt. Ook dat is personal branding. Van jezelf houden, jezelf aanvaarden, jezelf als troef inzetten.

De combinatie tussen persoonlijke ontwikkeling en marketing maakt personal branding zo sterk, zowel op individueel als zakelijk niveau. Door heel precies te ontdekken wat jouw meerwaarde is en door gericht kennis en content te delen die die meerwaarde impliciet of expliciet aantoont, trek je vanzelf klanten en projecten aan die je energie geven. Telkens wanneer je dit soort bevestiging krijgt, krijgt je zelfvertrouwen een extra duwtje in de rug om ermee verder te gaan. En dat stimuleert je ook blijvend om aan jezelf te blijven werken en jezelf nog beter te leren kennen. Zo is de cirkel mooi rond.

 

zelfkennis zelfliefde zelfvertrouwen

Personal branding vraagt tijd. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Niet alleen meer omzet, meer klanten, meer likes, meer bereik … Je ontdekt waar je naartoe wil, wat de doelen zijn die je wil bereiken, wat je gelukkig maakt. En waar je op focust, trek je aan. Er is eigenlijk geen enkele reden om niet aan personal branding te doen, want je kiest zelf hoever je gaat in wat je na de denkoefening met de buitenwereld deelt. Of je nu ondernemer, werknemer of werkzoekende bent. Personal branding is er voor iedereen. 

 

 

Wil je samen met mij je personal brand ontdekken, je persoonlijk verhaal duidelijk definiëren en werken aan je zelfvertrouwen om ermee naar buiten te komen? Ik help je graag op weg. Maak vrijblijvend kennis tijdens een korte call.