Hoe word je een personal brand op LinkedIn?

door | jun 20, 2023 | Personal branding

Hoewel ik een grote believer ben van holistische personal branding, wat veel verder reikt dan de uiting van je persoonlijk merk op slechts één platform, is LinkedIn echt wel een niet te missen kanaal voor B2B-dienstverleners. Met meer dan 4,7 miljoen gebruikers in België alleen biedt LinkedIn enorm veel potentieel. Kleine kanttekening wel: slechts 50% van die gebruikers logt minstens één keer per maand in en slechts 5% plaatst zelf minimaal één bijdrage per maand. Dat lijkt weinig, maar betekent ook wel dat je met minieme inspanningen bij de 5% meest zichtbare profielen kunt behoren. Het is maar hoe je het ziet … Anyway: als B2B-dienstverlener, of je nu ondernemer of medewerker bent, kan je niet anders dan aanwezig te zijn op LinkedIn. Er is echter een groot verschil tussen aanwezig zijn én een personal brand zijn op LinkedIn. Let’s dive in.

Optimaliseer eerst en vooral je persoonlijk profiel

 

Bijdragen delen op LinkedIn zonder eerst je eigen profiel te optimaliseren, is als bloggen zonder de rest van je website in te vullen. Begin bij het begin: creëer en optimaliseer jouw visitekaartje. Een zeer uitgebreid visitekaartje trouwens, dat LinkedIn-profiel.

 

Visuele elementen

Het oog wil ook wat en bepaalt vaak de eerste indruk. Zorg dus voor een mooie banner of omslagfoto en profielfoto. Je banner sluit bij voorkeur aan bij wat je doet of bij jouw persoonlijkheid. Denk maar aan een foto van je werkomgeving, een quote, of een actiebeeld van jezelf. Je profielfoto is dan weer liefst neutraal: geen zonnebril of pet, geen huisdieren of partner, geen selfie in je eigen tuin. Je hoeft niet onmiddellijk een professionele fotoshoot te boeken, want met een smartphone kom je al een heel eind. Zorg echter wel voor een foto in een professioneel kader en update die wanneer jouw uiterlijk zou veranderen door bijvoorbeeld een ander kapsel of … cru gezegd, te verouderen. No offense, maar ik zie nog veel mensen een foto van tien jaar geleden gebruiken, waardoor ik ze niet zou herkennen in real live. Wees realistisch en wees vooral trots op wie je nú bent.

 

Onderschat ook de kracht van logo’s niet, en dan heb ik het over het profielonderdeel Ervaring. Koppel je eerdere en huidige functies aan een bedrijfspagina op LinkedIn, zodat het logo verschijnt. Is er geen bedrijfspagina? Maak er dan één aan als dat tot jouw mogelijkheden behoort (lees: als het over je eigen bedrijf of huidig bedrijf gaat).

 

Inhoudelijke elementen

Beelden alleen zeggen veel, maar niet genoeg. LinkedIn biedt enorm veel invulvelden die je aan je profiel kunt toevoegen. Deze zijn volgens mij essentieel:

  • Kopregel
  • Infogedeelte
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Aanbevelingen

Hoe je je kopregel, infogedeelte en aanbevelingen professioneel maar persoonlijk kunt invullen, deelde ik in 2021 in deze blog en ik sta er nog steeds volledig achter. Neem zeker een kijkje voor enkele gerichte tips.

 

 

Laat je expertise zien op LinkedIn

In 2015 studeerde ik bijna af en maakte ik een LinkedIn-profiel aan. Ik ben zo’n twee jaar een stiekeme gebruiker gebleven: af en toe eens kijken, maar niet engagen en al zeker niet zelf iets posten. Het was pas toen ik begon te voelen dat ik groeide in mijn job als vertaler en vooral als copywriter, dat ik dacht dat ik er ook iets nuttigs over kon vertellen. Dát, in combinatie met stelselmatig mijn netwerk uitbreiden, zorgde ervoor dat mensen me leerden kennen als ‘Phebe, de copywriter’. Dat leidde tot leads voor het communicatiebureau waar ik werkte, zonder dat ik ‘push marketing’ gebruikte.

 

Expertise delen doe je door tips en inzichten te brengen die jij dankzij ervaring hebt opgedaan en waar je doelgroep écht iets aan kan hebben. Door dat op regelmatige basis te doen, word je niet alleen op termijn gezien als expert, maar ook als waardevol. Je hélpt anderen immers, zonder er meteen iets voor terug te verwachten. Uiteraard mag er af en toe een call-to-action onderaan je post volgen, maar doe dit niet altijd. Je doelgroep zal je wel weten te vinden op het moment dat ze je nodig hebben, want door je expertise consequent te laten zien, blijf je top of mind voor de juiste dingen. Trust the process.

 

Wat je dan kan delen? Gebruik deze vragen en insteken ter inspiratie:

  • Welke vragen over jouw expertise komen vaak terug?
  • Deel cases: met welke vraag kwam een klant naar jou, wat was jouw aanpak en wat was het (meetbare) resultaat?
  • Begin bij de basis: wat is voor jou binnen jouw expertise enorm logisch? Besef dat dit voor niet-experten vaak helemaal niet logisch is. Maak het dus niet altijd te ingewikkeld.
  • Wat zijn argumenten van leads om NIET met jou te werken? Hoe kan je dit met kennis objectief weerleggen?
  • Wat is de laatste opleiding die je volgde en wat waren voor jou de key takeaways?

 

Consistent posten op LinkedIn is vooral een kwestie van automatisme. Elke dag maak je wel zaken mee die een goede insteek voor een bijdrage op LinkedIn kunnen zijn. Maak er een gewoonte van om je ideeën te noteren, zodat je een database met inspiratie kan aanleggen.

 

 

Laat bewust ook je persoonlijkheid zien

Mensen doen zaken met mensen. Ik voel aan dat het hebben en tonen van expertise alleen niet voldoende is. Klanten, leveranciers, kandidaten en partners willen eveneens weten met wié ze zullen samenwerken. Het is dus belangrijk om naast je expertise ook te laten zien wie jij bent en waar je voor staat. In een ideale wereld combineer je je expertise en persoonlijkheid in elke post op LinkedIn, maar dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Je kan het dus ook gaan opsplitsen. Hoe meer je gaat posten op LinkedIn, hoe meer je zal merken dat de grens tussen beide vervaagt. En dat is net goed!

 

Enkele aanzetten voor persoonlijkere content op LinkedIn:

  • Wat zeggen tevreden klanten over jou na/tijdens de samenwerking? Vraag gericht om testimonials en verwerk dit in een bijdrage.
  • Op welke projecten of realisaties ben jij persoonlijk trots en waarom?
  • Met welke ingesteldheid sta jij in het leven? Vertel er een concreet verhaal bij waaruit dit ook effectief zo blijkt te zijn.
  • Welke boeken, cursussen, video’s, podcasts … hebben jou geïnspireerd of impact op je gehad?
  • Wat weten weinig mensen over jou, maar wil je wel graag (meer) laten zien? Waarom?

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat je het verschil tussen beide soorten content wel snapt. Nogmaals, idealiter bevat een post zowel je expertise als je persoonlijkheid. Idealiter post je ook minstens één tot drie keer per week een eigen bijdrage. Pas dan zal je een aanzienlijke stijging in engagement en aantal volgers of connecties beginnen opmerken. Begin in elk geval met een frequentie die je kan volhouden.

 

 

Authentiek netwerken op LinkedIn

De tijd dat we enkel focusten op het fysieke, ‘echte’ netwerk (offline, dus) is voorbij. Gelukkig maar! Online netwerken wordt door steeds meer ondernemers volledig omarmd, met LinkedIn als tool op kop. Dat hybride netwerken, de bewuste combinatie van online en offline netwerken, kan soms wat gemaakt overkomen maar authenticiteit blijft natuurlijk de sleutel tot succes.

 

Als je weet dat mensen je zes tot zeven keer voorbij moeten zien komen alvorens ze je onthouden, dan kan het wel zeer lang duren voordat je een relatie met iemand kan opbouwen als je enkel aan fysiek netwerken zou blijven vasthouden. Bijna elke professional heeft een LinkedIn-profiel, zeker in de B2B-dienstverlening, dus je kan eigenlijk maar zo gemakkelijk zijn …

 

Mijn belangrijkste netwerktips op LinkedIn:

  • Nodig iedereen die je fysiek of bijvoorbeeld via e-mail ontmoet uit om een connectie te maken.
  • Ook tweedegraadsconnecties die met jouw content interageren kan je een connectieverzoek versturen.
  • Dat geldt ook voor tweedegraadsconnecties die je zelf in je feed voorbij ziet komen en die jou inspireren of triggeren met hun content.
  • Voeg ALTIJD een berichtje toe aan je connectieverzoek en vermeld de reden van het verzoek. Ga NIET over tot een salespitch of call-to-action, maar hou het casual en authentiek. Dit verhoogt de kans op acceptatie, maar is ook handig voor jezelf om jaren later nog terug te vinden hoe je die persoon in eerste instantie leerde kennen.
  • Next level: stuur na acceptatie van het verzoek ook nog eens een kort bedankingsberichtje en voeg er bijvoorbeeld aan toe dat ze je een seintje kunnen geven als je iets voor hen kan betekenen. Hou het hier opnieuw kort, bondig en vrijblijvend.
  • Interageer met content van mensen die jij gunstig gezind bent en supportert. Ook dit is personal branding!
  • Interageer met content binnen je eigen kennisvelden en draag bij aan het gesprek door zelf ook kennis te delen. Belangrijk: never steal anyone’s thunder. Je mag altijd inspelen op en toevoegingen doen aan het gesprek, maar eis de spotlights niet op. Het is de post en de moeite van de ander, hij of zij verdient het podium. Wees dus altijd respectvol en constructief, ook al heb je kritiek of feedback op de visie van de ander.
  • Wanneer je zelf een connectieverzoek krijgt zonder bijhorend bericht en je kent de ander niet, vraag dan steeds naar de reden van het connectieverzoek. Dit kan interessante gesprekken op gang brengen en zelfs sneller leiden tot opportuniteiten dan wanneer je het niet zou vragen.

 

Hoewel ik dagelijks meermaals inlog op LinkedIn en in gesprek ga met mijn connecties, heb ik ook een wekelijkse reminder in mijn agenda die me eraan herinnert om LinkedIn-conversaties op te starten. Op dat moment kijk ik dan naar wie met mijn posts heeft geïnterageerd en behandel ik mijn connectieverzoeken.

 

 

Het (al dan niet) belang van een bedrijfspagina

Dit ga ik kort en bondig houden: ja, je moet een bedrijfspagina hebben en nee, je hoeft hier niet zoveel moeite in te steken qua content en aantal volgers. LinkedIn stimuleert nog steeds persoonlijke profielen en aanwezigheid op het platform. Dat betekent dat posts van bedrijfspagina’s automatisch minder in de feed worden getoond.

Zeker in B2B-dienstverlening is het vooral belangrijk om als persoon zichtbaar te zijn en je kennis en persoonlijkheid te laten zien. Een bedrijfspagina is net zoals een Google My Business account vooral een professioneel visitekaartje. Belangrijk om te hebben en verkeer naar je website te leiden, volgens mij daarentegen iets minder belangrijk als contentkanaal.

Concreet: als je er één keer per maand iets op post, lijkt me dat meer dan genoeg. Zo blijft de pagina wel up-to-date, wat goed overkomt bij bezoekers. De rest van je contentinspanningen zou ik richten op het persoonlijk profiel, waarin je dan uiteraard je bedrijfspagina ook kan taggen zodat mensen kunnen doorklikken naar de pagina.

Als je met bovenstaande tips en inzichten aan de slag gaat, kom je al een heel eind. Ik kan er nog een resem aan toevoegen, maar hé, ik wil natuurlijk graag dat je mij contacteert zodat ik hier individueel met jou aan kan werken. Je kan bij mij terecht voor all-in personal branding trajecten, maar ook voor een LinkedIn-traject op maat van 6 weken, zodat jij als een raket je personal brand op LinkedIn kan gaan opbouwen. Meer weten? Plan vrijblijvend een korte call met me in om kennis te maken.

Ontvang tips en nieuws

Personal branding is voor iedereen en het is nooit te vroeg om je eerste stappen te zetten. Ik help je graag op weg met geregelde tips! Registreer hieronder om deze in je mailbox te ontvangen.